DOI QR코드

DOI QR Code

Study on Repurchase Intention of RTP HMR Products : Focused on Meal kit

RTP(Ready to Prepare) 가정편의식(HMR) 제품의 재구매의도에 관한 연구 : 밀키드(Meal kit)를 중심으로

Park, Min-Hee;Kwon, Mahn-Woo;Nah, Ken
박민희;권만우;나건

  • Received : 2018.11.13
  • Accepted : 2019.01.09
  • Published : 2019.02.28

Abstract

With the increase of single households and more women entering society, changes to lifestyle, a demand for convenience, and the recent trend for homemade meals, the market for HMR(Home Meal Replacements) is rapidly growing. This study reviewed the repurchase intentions of consumers for RTP(Ready-to-Prepare) HMR products, namely meal kits, and the moderating effect. The study found that i) ease of use increases with higher self-efficacy; ii) ease of use decreases with higher personal innovativeness, but usefulness and repurchase intentions increased; iii) repurchase intentions increase with higher social influence; iv) trust decreases with higher convenience, but repurchase intentions increased; v) trust and repurchase intentions increase with higher economic efficiency; and vi) price sensitivity has a moderating effect between trust and repurchase intentions. The outcomes of this study will not only provide a theoretical basis for a more detailed study of HMR, but is anticipated to be used as fundamental data for suggesting a direction for marketing strategies for product development and sales.

Keywords

HMR;RTP HMR;Meal kit;Repurchase Intention;Price Sensitivity

References

  1. 라채일, "HMR 선택속성이 태도와 재구매의도에 미치는 영향," 한국조리학회지, 제24권, 제3호, pp.25-34, 2018.
  2. http://www.foodbank.co.kr/news/articleView.html?idxno=54043, 2018.10.23
  3. http://news.hankyung.com/article/2018052775051, 2018.10.24.
  4. 최종우, 허성윤, 박성진, "가공밥 상품개발을 위한 소비자 선호도 및 시장수요 분석," 한국유통학회, 제33권, 제3호, pp.69-86, 2016.
  5. 권유림, 식생활 라이프스타일에 따른 HMR 소비형태 및 선택속성에 관한 한.일 비교연구, 경희대학교 대학원, 석사학위논문, 2018.
  6. http://www.fpdb.kr/bbs/board.php?bo_table=trend&wr_id=157, 2018.10.24.
  7. KB금융지주 경영연구소, O2O 먹거리 배달서비스의 진화, 2016.
  8. 양동휘, "HMR 선택속성이 만족도와 재구매의도에 미치는 영향 : 편의점과 대형마트의 비교분석," 한국조리학회, 제24권, 제3호, pp.204-214, 2018. https://doi.org/10.20878/cshr.2018.24.3.020020020
  9. 최영남, 김근형, 오성렬, "사용자유형을 조절변수로 한 스마트헬스케어서비스 수용의도의 구조모형," 한국콘텐츠학회논문지, 제15권, 제9호, pp.541-554, 2015. https://doi.org/10.5392/JKCA.2015.15.09.541
  10. R. Agarwal and J. Prasad, "A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology," Information systems research, Vol.9, No.2, pp.204-215, 1998. https://doi.org/10.1287/isre.9.2.204
  11. 박민희, 권만우, "개인혁신성과 자기효능감이 모바일 배달 애플리케이션 서비스 이용의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제17권, 제5호, pp.440-448, 2017. https://doi.org/10.5392/JKCA.2017.17.05.440
  12. 한준형, 강성배, 문태수, "스마트폰의 지각된 가치와 지속적 사용의도, 그리고 개인혁신성의 조절효과," Asia Pacific Journal of Information Systems, 제23권, 제4호, pp.53-84, 2014. https://doi.org/10.5859/KAIS.2014.23.1.53
  13. 서영수, 이승신, "혁신확산이론에 따른 스마트폰 만족도와 추천의도 연구," 소비문화연구, 제17권, 제1호, pp.89-111, 2014.
  14. 박찬봉, "한식 뷔페레스토랑 종사원의 감성지능이 자기효능감 및 조직시민행동에 미치는 영향," 관광연구저널, 제31권, 제6호, pp.207-218, 2017.
  15. 한상일, "스마트폰 기반 뱅킹 서비스의 특성과 지속적 사용의도의 관계," 산업경제연구, 제26권, 제3호, pp.1311-1336, 2013.
  16. 김경환, 유영진, "한식당의 테이크아웃 음식 선택속성이 신뢰와 고객만족에 미치는 영향 : 대구.경북지역을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제9호, pp.320-334, 2018.
  17. 전진영, 유영진, "냉면전문점의 메뉴품질이 고객만족과 재구매의도에 미치는 영향 : 서울.경기지역을 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제2호, pp.132-146, 2018. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.02.132
  18. 정대율, "e-Book의 가격수용범위에 영향을 미치는 요인에 관한 연구," 인터넷전자상거래연구, 제16권, 제4호, pp.87-118, 2016.
  19. V. A. Zeithaml, "Consumer Perception of Price, Quality, and Value : A Means-End Model and Synthesis of Evidence," Journal of Marketing, Vol.52, No.3, pp.2-22, 1988. https://doi.org/10.1177/002224298805200302

Acknowledgement

Supported by : 한국연구재단