DOI QR코드

DOI QR Code

The Study of Koreans' Perception about Vietnam using Social Big Data

베트남에 대한 한국인의 인식 연구 : 소셜 빅데이터를 활용하여

  • 서은희 (가천대학교 교육대학원 교육학과) ;
  • 이재성 (서울여자대학교 국어국문학과)
  • Received : 2018.11.07
  • Accepted : 2019.01.03
  • Published : 2019.03.28

Abstract

The purposes of the study are to investigate Koreans' perception about Vietnam by analyzing social big data and to seek changing direction in perception. For the purposes, the texts about Vietnam in Naver Blog and Twitter and the number of search and click for Vietnam in Naver were analyzed by Social Metrics of Daum Soft and Datalab of Naver. The study also analyzed the annual change of their interest in Vietnam based on social media. The results showed that Koreans still remember the Vietnam war, have a positive emotion toward Vietnam, and view Vietnam as a country where we can gain mutual benefit by exchange. The findings also indicated that Koreans perceive Vietnam as a favorite tourist spot regardless of age. Meanwhile, children under 12 showed a different pattern of an annual change in perception. It might be a positive sign that Koreans' interest region toward Vietnam would be diversified because children under 12 would be the central axis of cultural contents.

Keywords

Vietnam;Korean;Perception;Age;Social Big Data

CCTHCV_2019_v19n3_1_f0001.png 이미지

그림 1. 전체 소셜 미디어 이용자의 베트남에 대한 연간 관심도 추이

CCTHCV_2019_v19n3_1_f0002.png 이미지

그림 2. 연령별 소셜 미디어 이용자의 베트남에 대한 연간 관심도 추이(39세 미만)

CCTHCV_2019_v19n3_1_f0003.png 이미지

그림 3. 연령별 소셜 미디어 이용자의 베트남에 대한 연간 관심도 추이(40세 이상)

표 1. 베트남 인식 연관어 순위

CCTHCV_2019_v19n3_1_t0001.png 이미지

표 2. 베트남 정서 연관어 순위

CCTHCV_2019_v19n3_1_t0002.png 이미지

Acknowledgement

Supported by : 서울여자대학교

References

  1. 박남수, 백강희, "페이스북 이용자의 자기노출, 페이스북 이용강도, 프라이버시 인식과 프라이버시 관리 능력이 페이스북 지속적 이용의향에 미치는 영향: 프라이버시 관리 능력의 조절효과를 중심으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제11호, pp.53-62, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.11.053
  2. 한정화, 박진완, "소셜미디어에 공유한 정보를 통한 개인 성격유형 분석 앱 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제2호, pp.19-27, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.02.019
  3. 오효정, 안승권, 김용, "소셜 빅데이터 기반 사회적 이슈 리스크 유형 분류," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제8호, pp.1-9, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.08.001
  4. 노대환, "18세기 후반-19세기 조선 지식인의 베트남 인식," 조선시대사학보, 제58권, pp.139-169, 2011.
  5. 윤충로, "20세기 한국의 대 베트남 관계와 인식: 1945년 해방 이후를 중심으로," 사회와 역사, 제97권, pp.251-285, 2013.
  6. 윤대영, "19세기 후반-20세기 초, 한국의 베트남 재인식 과정과 그 성격," 동양사연구, 제112권, pp.191-221, 2010.
  7. 정근식, "검열에서 선전으로: 일제하 조선에서의 베트남담론의 추이," 사회와 역사, 제80권, pp.71-107, 2008.
  8. 구은숙, "전쟁과 여성: 젠더화된 폭력과 군사주의 문화," 미국학논집, 제41권, pp.5-33, 2009.
  9. 박태균, "한국군의 베트남전 참전," 역사비평, 제80권, pp.288-311, 2007.
  10. 최호림, "베트남 내 한국 투자기업의 영향과 사회적 책임에 관한 연구," 인문사회과학연구, 제19권, 제3호, pp.337-362, 2018.
  11. 윤향희, "한.베 가정 내 베트남 여성의 경제적 지위와 역할이 모국송금에 미치는 영향," 다문화 콘텐츠연구, 제25권, pp.77-101, 2017.
  12. 교육부, 2016년 교육기본통계 주요 내용, 교육부, 2016.
  13. http://www.hankookilbo.com/News/Read/201807251550347403
  14. 김봉섭, 신명희, 임도경, 이인희, "소셜미디어 이용자 유형에 따른 소셜미디어 이용동기 및 활동 유형에 대한 차이 연구," 사회과학연구, 제29권, 제2호, pp.105-134, 2013.
  15. 김봉섭, 신명희, 임도경, 이인희, "소셜미디어 이용자 유형에 따른 소셜미디어 이용동기 및 활동 유형에 대한 차이 연구," 사회과학연구, 제29권, 제2호, pp.105-134, 2013.
  16. 이수진, 전유나, "소셜미디어 빅데이터 분석을 통한 관광 인식 조사," GRI연구논총, 제18권, 제1호, pp.83-109, 2016.
  17. http://news.joins.com/article/2177096
  18. N. Selwyn, "Reconsidering political and popular understanding of the digital divide," New Media & Society, Vol.6, No.3, pp.341-362, 2004. https://doi.org/10.1177/1461444804042519
  19. PewInternet, "Understanding the Participatory News Consumer," 2010.
  20. 장경숙, 구영산, 전영주, "다문화 학생을 위한 제2언어로서의 한국어교재 평가 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제16권, 제10호, pp.33-46, 2016. https://doi.org/10.5392/JKCA.2016.16.10.033