DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship among Jecheon City Brand Equity, City Reputation and Travel Intention : Focusing on University Students

제천시 도시브랜드 자산과 도시평판, 관광의도와의 관계 연구 -대학생을 중심으로-

Moon, Hyo-Jin
문효진

  • Received : 2019.01.25
  • Accepted : 2019.02.21
  • Published : 2019.03.28

Abstract

Effective city brand management provides a variety benefits to the city. The city with brand equity can motivate their customers to visit the city regularly, and it can also affect their recommendation as an attractive tourist destination. This study aims to explore the concept of city brand equity and city reputation as a way to attract domestic and foreign tourists at a time when local governments are interested in and working to strengthen them. Research has shown that the city brand equity can have a positive impact on improving the city's reputation, and that the city brand equity can have a positive impact on travel intention as well. Furthermore, in relation to the city brand assets, the city reputation, and travel intention, it has been confirmed that the city brand equity has a direct effect on the travel intentions and that the city brand equity has an indirect effect on travel intention through the medium of the city reputation. It can be seen that cities should strive to manage the first and second city brand as a way to attract tourists.

Keywords

City Brand;Brand Equity;City Reputation;Travel Intention;Jecheon City

References

  1. 문화체육관광부, 외래관광객 실태조사, 2017.
  2. 이우종, 김남정, "도시브랜드 이미지의 구성요소와 영향에 관한 연구," 국토계획 제40권, 제6호, pp.177-192, 2005.
  3. 이충훈, 문화마케팅 정책에 기반을 둔 도시브랜드 유형별 특성화 분석 연구, 경희대학교, 박사학위논문, 2007.
  4. 이승영, "기업브랜드와 중저가 화장품 개별브랜드의 브랜드 이미지와 지각된 품질 및 상호 연관성에 대한 연구," 한국디자인문화학회지, 제22권, 제1호, pp.307-321, 2016.
  5. 이민재, 이연주, 서원석, "지자체의 관광자원 브랜드 자산이 브랜드 충성도에 미치는 영향에 대한 탐색적 연구: 지자체의 관광자원 브랜드를 대상으로," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제10호, pp.499-509, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.10.499
  6. 오주연, "도시브랜드 이미지와 영향요인에 관한 연구," 한국광고홍보학보, 제14권, 제1호, pp.182-217, 2012.
  7. K. L. Keller, "Conceptualizing, Measuring, and Managing Customer-Based Equity," Journal of Marketing, January, pp.1-22, 1993.
  8. 김문준, 김노사, "기업평판에 영향을 미치는 브랜드 자산과 기업의 사회적 책임활동에 관한 연구," 기업경영리뷰, 제9권, 제1호, pp.279-304, 2018.
  9. A. M. Weiss, E. Anderson, and D. J. Maclnnis, "Reputation Management as a Motivation for Sales Structure Decisions," Journal of Marketing, Vol.63, Oct., pp.74-89, 1999. https://doi.org/10.1177/002224299906300407
  10. Reputation Institute, The World's Most Reputable Countries, 2018Country RepTrak(R), 2018.
  11. 이소영, 지역 브랜딩 활용 실태와 실행 전략 연구, 한국지방행정연구원, 2008.
  12. D. A. Aaker, Managing Brand Equity, NY:The Free Press, 1991.
  13. 안광호, 한상만, 전성률, 전략적 브랜드 관리 이론과 응용, 학현사, 1993.
  14. B. Yoo, N. Donthu, and S. Lee, "An Examination of selected marketing mix elements and brand equity," Journal of the academy of marketing science, Vol.28, No.2, pp.195-211, 2000. https://doi.org/10.1177/0092070300282002
  15. 박철호, 안택균, 임윤정, "관광지의 관여도에 따른 여행업의 브랜드자산 구축모형 연구," 관광연구, 제21권, 제4호, pp.189-207, 2007.
  16. 류재숙, 임재필, "관광마케팅커뮤니케이션이 관광지 브랜드자산에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제12권, 제2호, pp.439-452, 2012. https://doi.org/10.5392/JKCA.2012.12.02.439
  17. 김형길, 김윤정, "제주의 도시브랜드자산 형성과정에 관한 연구," 로고스경영연구, 제10권, 제4호, pp.29-48, 2012.
  18. C. J. Fombrun, Reputation: Realizing Value from the Corporate Image, Harvard business school press, boston, MA, 1996.
  19. V. P. Rindova and C. J. Fombrun, The Eye of the Beholder: The Role of Corporate Reputation in Defining Conversations, Thousand Oaks, CA:Sage Publ Inc, 1998.
  20. E. R. Gray and J. M. T. Balmer, "Managing Corporate Image and Corporate Reputation," Long Rang Planning, Vol.31, No.5, pp.695-702, 1998. https://doi.org/10.1016/S0024-6301(98)00074-0
  21. C. J. Fombrun, N. A. Gardberg, and J. M. Sever, "The Reputation Quotient: A multi-stakeholder measure of Corporate Reputation," The Journal of Brand Management, Vol.7, No.4, pp.241-255, 2000. https://doi.org/10.1057/bm.2000.10
  22. 문효진, "국가브랜드 평판 구성요인 도출을 위한 탐색적연구," 글로벌문화콘텐츠, 제29호, pp.103-128, 2017.
  23. J. Rayner, Managing Reputation Risk: Curbing Threats, leveraging Opportunities, The Institute Auditors UK and Ireland, 2003.
  24. G. R. Dowling, "Corporate Reputation: Should You complete on Yours?," California Management Review, Vol.46, No.3, pp.19-36, 2004. https://doi.org/10.2307/41166219
  25. 양문희, 문성철, "뉴스프로그램 품질평가의 채널 브랜드 자산과 충성도에 미치는 영향에 관한 연구: 비교를 중심으로," 한국언론학보, 제53권, 제3호, pp.198-221, 2009.
  26. 전기홍, 이종관, 김남기, "관광지의 선택속성이 도시 브랜드 이미지에 미치는 영향: 전주시를 대상으로," 문화산업연구, 제14권, 제4호, pp.169-175, 2014.
  27. 안태기, 조태영, "지역축제 서비스품질, 지역축제성과, 도시브랜드 자산 및 지역애호도 간의 구조적 관계: 순천만 갈대축제를 중심으로," 한국관광레저학회, 제27권, 제8호, pp.297-316, 2015.
  28. 권지혜, 박승훈, "도시브랜드 형성요인에 관한 개념연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제4호, pp.202-213, 2018. https://doi.org/10.5392/JKCA.2018.18.04.202
  29. 이상미, "음식관광의 참여활동이 방문의도에 미치는 영향," 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제8호, pp.417-425, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.8.417