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A Study on Predicting Presidential Election Results by Analyzing Twitter Message Contents: A Focus on the 18th Presidential Election in Korea

트위터 메시지 분석을 통한 선거 결과 예측 고찰: 18대 대선을 중심으로

  • 이서영 (동양대학교 공연영상미디어학부) ;
  • 권상집 (동국대학교 상경대학 경영학부)
  • Received : 2019.02.15
  • Accepted : 2019.03.26
  • Published : 2019.04.28

Abstract

Twitter is very popluar with users who desire social interaction as it is a highly effective method of communicating compared to traditional communication platforms; and thus has garnered considerable interest from the academic community. This research reveals how election results can be predicted by the factors of total volume of messages, positive messages and negative messages tweeted about a candidate. Social matrix analysis revealed that the quantity of twitter messages was a strong predictor of election results in the 18th presidential election in Korea. In addition, more positive messages than negative messages about a candidate from twitter users recorded better results in the election. This research found that the total quantity of messages, positive messages, and negative messages as key factors for predicting election result. Future studies should investigate other SNS platforms to discover what is the most effective communication strategy on each platform.

Keywords

Twitter;Predicting Presidential Election;Quantity of Message;Positive Message;Negative Message

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그림 1. 본 연구 방법에 활용된 텍스트 마이닝 구조

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그림 2. 박근혜 후보와 문재인 후보의 2012 대선 트위터 긍정 메시지 추이 비교

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그림 3. 박근혜 후보와 문재인 후보의 2012 대선 트위터 부정 메시지 추이 비교

표 1. 각 후보의 트위터 메시지 비교

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