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A Case Study on Chusa Kimjeonghee Cultural Assets Commercialization Project Considering Regional Characteristics

지역특성을 고려한 추사김정희문화상품화사업 사례분석

  • 정남수 (국립공주대학교 지역건설공학전공) ;
  • 윤혜려 (국립공주대학교 외식상품학전공)
  • Received : 2019.01.17
  • Accepted : 2019.04.05
  • Published : 2019.04.28

Abstract

There are many local resources industrialization projects for regional development in South Korea but a lack of method for being adapted for project planning from survey of local resources to commercialization. In this research, we composed local resource commercialization process with a case study of Chusa Kimjeonghee cultural assets commercialization project considering regional characteristics of resources, employment, and needs. This research is composed with three parts such as resource assessment, main manufacturing area selection, and project contents development. In first step, local resource lists are gathered and graded by expert survey with the item of importance and industrialization possibility. In second step, we proposed project asssistant coefficient with numbers of enterprises and employment data by manufacturing are gathered in national and target area level. In third step, we propose questionnaire survey items for developing project contents based on customer needs. Finally we summarized project results and induced implications for future cultural assets commercialization projects.

Keywords

Local Resources;Regional Development;Regional Characteristics;Chusa Kimjeonghee

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그림 1. 향토자원 조사 추진 체계도[10] 재정리

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그림 2. 사업 추진전략

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그림 3. 추사홍보관 설치

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그림 4. 추사 홍보관 스토리텔링 기획안

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그림 5. 추사문화 상품 디자인

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그림 6. 내포향토자산관리센타 운영(안)

표 1. 지역의 산업을 의미하는 용어

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표 2. 정부지원사업

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표 3. 산업화가치 평가영역

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표 4. 향토 산업 관련 설문조사 항목

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표 5. 2008년 향토자원 조사

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표 6. 예산군 제조업 고용현황

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표 7. 입지계수와 보조사업 계수

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표 8. 사업내용 결정

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표 9. 특성화 성과 목표 및 실적

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