DOI QR코드

DOI QR Code

Cultural and Artistic Characteristics of a Gyobang Dance Displayed in Tonshinsa from Yeongnam Jwa-do Province

영남좌도 통신사 교방춤에 나타난 문화예술적 특징

  • Received : 2019.02.28
  • Accepted : 2019.04.17
  • Published : 2019.04.28

Abstract

This study is aimed at researching Gyobang Dance performed by gisaeng of Gyobang in the banquet of Tonshinsa in Yeongnam Jwa-do Province. For this study, Hae-haeng-chong-che, a collection of 28 travel essays written by Joseon Tonshinsa after visiting Japan, and a collection of literary works were analyzed. Joseon Tonshinsa used Yeongnam Jwa-do Province as a route to Japan in obedience to a royal command, and Yeongnam U-do Province as a way back to Hanyang after completing their missions. The country gave a huge banquet to relieve Tonshinsa's anxiety about the voyage and to pray for a safe trip. The banquets were concentrated in Yeongnam Jwa-do Province, the way down to Busan departing from Hanyang. Looking into Tonshinsa's records, it can be seen that Tonshinsa banquets took place in Andong, Yeongcheon, Gyeongju, Milyang, and Busan. Gyobang Dance performed at Tonshinsa banquets includes Geommu, Hwangchangmu, Cheoyongmu, Cheondo, Mudong, Ipchum, and Jungchum. Through Tonshinsa envoy, 'Jeseon Tonshinsa-gil' was formed in Yeongnam Jwa-do Province, and through Tonshinsa banquets, the artistry of Gyobang Dance was compiled. Nevertheless, present Yeongnam Jwa-do Province has remarkably less Gyobang Dance passed down in comparison to Yeongnam U-do Province. For this reason, there is a need to look into Gyobang Dance of Yeongnam Jwa-do Province. The purpose of this study is to closely examine the cultural and artistic characteristics of Gyobang Dance performed at Tonshinsa banquets in Yeongnam Jwa-do Province formed through Joseon Tonshinsa-gil.

Keywords

Yeongnam Jwa-do Province;Tonshinsa Banquet;Gyobang Dance;Culture and Art

CCTHCV_2019_v19n4_490_f0001.png 이미지

그림 1. 영남좌도 교방과 통신사길

CCTHCV_2019_v19n4_490_f0002.png 이미지

그림 2. 영천지역

CCTHCV_2019_v19n4_490_f0003.png 이미지

그림 3. 부산지역

CCTHCV_2019_v19n4_490_f0004.png 이미지

그림 4. 헌반도, 국립중앙박물관

표 1. 영남좌도 통신사 연향의 교방춤

CCTHCV_2019_v19n4_490_t0001.png 이미지

References

  1. 강홍중, 동사록, 1624.9.2.
  2. 김지남, 동사일록, 1682.5.15.
  3. 강홍중, 동사록, 1624.9.3-5.
  4. 김세렴, 해사록, 1636.8.26.
  5. 김지남, 동사일록, 1682.5.16.
  6. 임수간, 동사일기, 1711.5.25-26.
  7. 경섬, 해사록, 1607.2.1-2.
  8. 강홍중, 동사록, 1624.9.9.
  9. 김세렴, 해사록, 1636.8.30.
  10. 김지남, 동사일록, 1682.5.20.
  11. 임수간, 동사일기, 1711.5.29.
  12. 조엄, 해사일기, 1763.8.16.
  13. 강홍중, 동사록, 1624.9.10-13.
  14. 임수간, 동사일기, 1711.6.1.
  15. 경섬, 해사록, 1607.2.8-29.
  16. 강홍중, 동사록, 1624.9.18-19.
  17. 김세렴, 해사록, 1636.9.24.
  18. 김지남, 동사일록, 1682.5.29.
  19. 홍우재, 동사록, 1682.5.29, 1682.6.11, 1682.6.14.
  20. 임수간, 동사일기, 1711.6.16.
  21. 신유한, 해유록, 1719.5.13.
  22. 조엄, 해사일기, 1763.9.10.
  23. 조엄, 해사일기, 1763.9.11.
  24. 조엄, 해사일기, 1763.9.16.
  25. 조엄, 해사일기, 1764.6.29.
  26. 정영문, "조선시대 지방관아에서의 공연양상 고찰," 漢民族語文學, 제57집, pp.74-75, 2010.
  27. 김건서, "우리나라에서 베푸는 연향," 증정교린지, 제5권, 1802.
  28. 임수간, 동사일기, 1711.5.26.
  29. 임수간, 동사일기, 1711.7.4.
  30. 김인겸 저, 최강현 역, 일동장유가, 보고사, p.69, 2007.
  31. 김지남, 동사일록, 1682.5.15.
  32. 김인겸 저, 최강현 역, 일동장유가, 보고사, p.71, 2007.
  33. 원중거 저, 김경숙 역, 승사록(乘槎錄): 조선후기 지식인, 일본과 만나다, 소명출판, p.53, 2006.
  34. 남옥 저, 김보경 옮김, 붓끝으로 부사산 바람을 가르다, 소명출판, p.214, 2006,
  35. 박종, "유록, 신라십무," 당주집, 권15, 1931.
  36. 김인겸 저, 최강현 역, 일동장유가, 보고사, p.92, 2007.
  37. 崔眞娥, "조선시기 唐樂呈才에 반영된 西王母의 문화적 의미-獻仙桃를 중심으로," 中國小說論叢, 제41집, p.77, 2013.
  38. 정현석 편저, 성무경 역주, 교방가요, 보고사, p.182, 2002.
  39. 원중거 저, 김경숙 역, 승사록(乘槎錄): 조선후기 지식인, 일본과 만나다, 소명출판, p.53, 2006.
  40. 박종, "유록, 신라십무," 당주집, 권15, 1931.
  41. 간행자미상, 성천부중기(城川府重記), 교방풍물(敎坊風物), 국립중앙도서관, 1877.
  42. 원중거 저, 김경숙 역, 승사록(乘槎錄): 조선후기 지식인, 일본과 만나다, 소명출판, p.54, 2006.
  43. 남옥 저, 김보경 옮김, 붓끝으로 부사산 바람을 가르다, 소명출판, p.215, 2006.
  44. 국립문화재연구소, 입춤.한량무.검무, 국립문화재연구소, p.22, 1996.
  45. 정렬모, 가사선집, 조선 문학예술 총동맹 출판사, p.164, 1964.
  46. 김인겸 저, 최강현 역, 일동장유가, 보고사, p.124, 2007.
  47. 김성일, 학봉집 부록 제3권, 언행록(言行錄), 1649.
  48. 숙종실록 44년, 1718(무술).4.3.
  49. 계미동사일기, 1643.11.14.
  50. 이철영, 남상옥, "朝鮮時代慶尙道地域烽燧硏究," 대한건축학회연합논문집, 제12권, 제4호, p.157, 2010.