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A Study On the Clusters In the Electronic Industry Using Social Network Analysis

사회적 네트워크 분석을 이용한 전자산업 클러스터 연구

  • Received : 2019.03.12
  • Accepted : 2019.04.17
  • Published : 2019.05.28

Abstract

We tried new analysis including social network analysis(SNA) on the transaction network centered on electronic companies using more than 50 thousand company transaction data obtained from Korean enterprise data (KED) for the year of 2015. We found 97 clusters having more than 10 firms and remarkable 13 clusters having more than 90% sales of the electronic industry in Korea. Clusters are the groups of companies having most of their transactions in the clusters they belong to. We found 5 clusters have 83% of sales in the electronic industry. Most of clusters have main single firms having most of the sales in each clusters except a few clusters. However, we found a few firms to have high rear production linkage effect and found the firms with high linkage effect specially for the small and medium size enterprise (SME). The companies with high production linkage (specially on SMEs) should be managed in terms of (SME) growth policy. The last firm group consisting of the small clusters with less than 10 firms has high employment coefficients. The clusters or company having high production linkage effect on this last firm group should be noted in the terms of employment policy. We also note that there exist the firms with the high value of betweenness coefficients meaning high potential of technology development. They should be managed carefully in terms of technology development policy.

Keywords

Business Network;Social Network Analysis;Network Characteristics;Big Data;Electronic Industry

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그림 1. 기업군 1-13

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그림 2. 기업군 14-22

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그림 3. 기업군 1(좌) 및 기업군 2(우)

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그림 4. 기업군 4(좌) 및 기업군 19(우)

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그림 5. 기업군간 네트워크 그림

표 1. 주기업이 전자산업에 속하는 주요 기업군 (1-12)

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표 2. 주기업이 전자산업이 아니면서 전자산업 기함기업과 거래하는 주요 기업군(13-21) 및 기타 10개 이상 기업군(22) 그리고 10개이하 기업 구성 기업군(23)

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표 3. 기업군 상호간의 투입산출계수(1-12 기업군들의 100단위 생산에 대한 각 기업군들의 투입)

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표 4. 기업군 상호간의 투입산출계수(13-23 기업군들의 100단위 생산에 대한 각 기업군들의 투입)

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표 5. 매출액순 상위 10개 전자 기업의 매출 및 고용, 네트워크 특성

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표 6. 매출액순 상위 11-20위 전자 기업의 매출 및 고용, 네트워크 특성

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표 7. 매출액순 상위 1-10위 전자기업들에 대한 각 기업군의 기업규모별 영향력 계수

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표 8. 매출액순 10-20위 전자기업들에 대한 각 기업군의 기업규모별 영향력 계수

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표 9. 상위 매출 1-20위 전자기업들에 대한, 소속 기업군들의 대기업 및 중소기업그룹의 평균 매출의존도(%)

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표 10. 각 기업군들의 네트워크 특성

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표 11. 기업군간 네트워크에서 각 기업군들의 근접, 연결, 사이중심성 지표

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Acknowledgement

Supported by : 부경대학교

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