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A Study on the Subjectivity of Customers Using the Big Blur Phenomenon and Kiosk Introduction

외식업체 빅 블러(Big Blur)현상과 키오스크(Kiosk)도입에 따른 이용고객의 주관성 연구

  • 김찬우 (영남이공대학교 식음료조리계열) ;
  • 신승훈 (영남이공대학교 식음료조리계열)
  • Received : 2019.02.28
  • Accepted : 2019.04.01
  • Published : 2019.05.28

Abstract

This study applied the Q methodology to the graduate students of the department of food service management in Seoul to grasp the subjective perception of customers using the big blur phenomenon and the introduction of the kiosk. As a result of the analysis, five types were derived. (N = 6): Fast payment and various order preference types, the second type (N = 6): Earning and discount benefits preference type, the third type (N = 3): Simple order preference type, The fourth type (N = 2): Employee service preference type, and the fifth type (N = 3): Safety payment preference type. In the future, the research on the Big Blur phenomenon of eating out company will be refined through more detailed Q methodological questions with analytical techniques based on extensive literature and empirical studies, and to analyze the various opinions of respondents more concretely and objectively.

Keywords

Big Blur;Kiosk;Customers;Study on Subjectivity;Q Methodology

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그림 1. 각 진술문의 긍정 및 부정의견 점수 분포방식

표 1. Q진술문

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표 2. 분포별 점수 및 진술문 수

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표 3. P 표본의 특성과 인자가중치

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표 4. 유형별 아이겐 값(eigen value)과 변량

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표 5. 전체 유형별 상관관계

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표 6. 제 1유형에서 표준점수 ±1.00이상을 보인 진술문

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표 7. 제 1유형의 특징을 나타내는 진술문

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표 8. 제 2유형에서 표준점수 ±1.00이상을 보인 진술문

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표 9. 제 2유형의 특징을 나타내는 진술문

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표 10. 제 3 형에서 표준점수 ±1.00이상을 보인 진술문

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표 11. 제 3 형의 특징을 나타내는 진술문

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표 12. 제 4 형에서 표준점수 ±1.00이상을 보인 진술문

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표 13. 제 4 형의 특징을 나타내는 진술문

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표 14. 제 5 형에서 표준점수 ±1.00이상을 보인 진술문

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표 15. 제 5 형의 특징을 나타내는 진술문

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표 16. 일치하는 항목과 평균 표준점수 (Consensus Items And Average Z-Scores)

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