DOI QR코드

DOI QR Code

Determinants of Adolescents' Consumption Disequilibrium: In the Perspective of Herding Behavior Theory

청소년의 쏠림소비 영향요인 연구: 무리행동이론 관점에서

  • 이종만 (동양미래대학교 경영학부 경영정보학과)
  • Received : 2019.03.19
  • Accepted : 2019.04.23
  • Published : 2019.05.28

Abstract

The purpose of this paper is to investigate motivational factors and consequence of the herd behavior of adolescent consumers under the buying decision process in the connected era of internet. For such purpose, this study built a research model and examined how sensitivity to fads, interaction and inaccuracy affect the disequilibrium consumption of adolescents. We also examined the relationship between disequilibrium consumption and consumption happiness. The survey method was used for this paper, and data from a total of 142 students were used for the analysis. And structural equation model was used to analyze the data. The results of this empirical study is summarized as followings. First, sensitivity to fads and interaction have direct effect on the disequilibrium consumption of adolescents. Second, disequilibrium consumption has a positive effect on adolescents' consumption happiness. This implies that the importance of herd behavior in designing rational choice in adolescents' consumption behaviors.

Keywords

Herd Behavior;Consumption Disequilibrium;Sensitivity to Fads;Interaction;Inaccuracy;Happiness

CCTHCV_2019_v19n5_363_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

CCTHCV_2019_v19n5_363_f0002.png 이미지

그림 2. 연구모형의 경로분석 결과

표 2. 표본의 주요 특성

CCTHCV_2019_v19n5_363_t0001.png 이미지

표 1. 연구변수의 설문항목

CCTHCV_2019_v19n5_363_t0002.png 이미지

표 3. 관측변수 신뢰성, 잠재변수 내적일관성 분석결과

CCTHCV_2019_v19n5_363_t0003.png 이미지

표 4. 잠재변수의 판별타당성 분석 결과

CCTHCV_2019_v19n5_363_t0004.png 이미지

표 5. 가설검증 결과의 요약

CCTHCV_2019_v19n5_363_t0005.png 이미지

표 6. 청소년들의 쏠림소비 현황 및 대응방안

CCTHCV_2019_v19n5_363_t0006.png 이미지

References

  1. 강환수, 조진형, 신용현, 강환일, 소프트웨어 중심사회의 컴퓨터 개론, 인피니티북스, 2019.
  2. 클라우스 슈밥, 클라우스 슈밥의 제4차 산업혁명, 새로운현재, 2016.
  3. 이한석, "온라인 환경에서 디지털콘텐츠의 특성과 소비행동의 관계," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제10호, pp.234-241, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.10.234
  4. 필립 코틀러, 허마원 카타자야, 이완 세티아완, 필립코틀러의 마켓 4.0: 4차 산업혁명이 뒤바꾼 시장을 선점하라 , 더퀘스트, 2017.
  5. 심미영, "청소년 소비자의 비합리적 소비성향과 소비자문제 유형분석," 사회과학연구, 제22권, 제2호, pp.455-479, 2006.
  6. 성영신, 유창조, 이진용, 박은아, 양윤재, 정수정, "소비유형별 소비행복의 비교," 소비자학연구, 제24권, 제2호, pp.1-23, 2013.
  7. 성영신, 이진용, 유창조, 박은아, 신은희, 백인기, "소비활동이 행복에 기여할 수 있을까?: 소비유형별 소비활동, 소비행복, 삶의 행복의 관계에 관한 연구," 마케팅연구, 제28권, 제6호, pp.185-217, 2013.
  8. http://terms.naver.com/entry.nhn?docId=3595439, 2019.04.12.
  9. http://www.ytn.co.kr/_ln/0103_201205151841245542, 2019.04.12.
  10. 노정희, "왜 외식소비자들은 페이스북에 후기를 작성하는가? : 후기작성 동기와 그 동기가 기억재구성으로 인해 끼친 인식변화에 대한 고찰," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제8호, pp.416-430, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.08.416
  11. 이윤선, 미취학 자녀를 둔 여성 소비자들의 무리 행동에 관한 연구, 이화여자대학교, 박사학위 청구논문, 2016.
  12. A. Banerjee, "A Simple Model of Herd Behavior," Quarterly Journal of Economics, Vol.107, No.3, pp.797-817, 1992. https://doi.org/10.2307/2118364
  13. 심선영, "온라인 서비스 기업의 무리행동에 대한 고찰: 증권거래서비스를 중심으로," 사이버사회문화, 제2권, 제2호, pp.77-114, 2011.
  14. 이윤선, "한국의 여성 소비자들의 무리행동에 관한 연구," Asia-pacific Journal of Multimedia Services Convergent with Art, Humanities, and Sociology, 제8권, 제3호, pp.543-552, 2018.
  15. 강성민, 김태준, "온라인 쇼핑몰 기반의 전자상거래에서 외적 정보가 구매의사결정 과정에 미치는 영향에 대한 실증적 연구," Journal of Information Technology Applications and Management, 제14권, 제4호, pp.97-120, 2007.
  16. 허경옥, "소비자의 구매행동유형과 과시성향이 소비자의 구매 가격과 구매 장소의 거짓구전행동에 미치는 영향 분석," 소비자문제연구, 제47권, 제1호, pp.91-115, 2016.
  17. 박영미, 이희숙, "청소년소비자의 성장단계별 소비자 사회화 수준 및 소비자사회화 작용인이 소비자사회화에 미치는 영향," 소비자문제연구, 제46권, 제2호, pp.133-163, 2015.
  18. http://www.smartpls.de, 2019.03.18.
  19. D. Barclay, C. Higgins, and R. Thomson, "The Partial Least Squares(PLS) Approach to Causal Modeling, Personal Computer Adoption and Use as an Illustration," Technology Studies, Vol.2, No.2, pp.285-309, 1995.
  20. E. G. Carmines and R. A. Zeller, "Reliability and Validity Assessment," SAGE Publications, 1979.
  21. W. W. Chin, "Issues and Opinion on Structural Equation Modeling," MIS Quarterly, Vol.22, No.1, pp.7-16, Mar. 1998.
  22. C. Fornell and D. Lacker, "Evaluating Structural Equation Models with Unobservable Variables and Measurement Error," J. of Marketing Research, Vol.18, pp.921-950, 1981.
  23. J. F. Hair, R. E. Anderson, R. L. Tatham, and W. C. Black, "Multivariate Data Analysis," Prentice Hall, 1998.
  24. R. P. Bagozzi and Y. Yi, "On the Evaluation of Structural Models," J. of Academy of Marketing Science, Vol.16, No.1, pp.77-94, 1988.