DOI QR코드

DOI QR Code

Influence of Adult Learning Characteristics and Lifelong Learning Participation Motivation on Learning Outcomes: Mediating Effect of Wisdom

성인의 학습특성과 평생학습 참여동기가 학습성과에 미치는 영향 : 지혜의 매개효과

  • 노유석 (호서대학교 인재개발학과) ;
  • 송선희 (호서대학교 인재개발학과)
  • Received : 2019.03.26
  • Accepted : 2019.05.20
  • Published : 2019.05.28

Abstract

This study has a purpose, that investigating influence of learning characteristic, lifelong learning participation motive, and wisdom that adult has at learning outcome and whether it has mediating effect of wisdom at influence that learning characteristic and lifelong learning participation motive have. For this, the subjects of the study was 425 adult learners from 20 to 69 years old who participated or are participating at Seoul, Incheon, and Gyeonggi-do. The results of this study are as in the following. At first, as a result of investigating relationship between learning characteristic, lifelong learning participation motive, wisdom, and learning outcome, the correlation coefficient of all variables appeared meaningfully. Second, as a result of investigating influence that learning characteristic, lifelong learning participation motive, and wisdom have in learning outcome, the most influential variable was learning value, the rest were cognitive capability, activity direction motive, learning direction motive and positive life attitude in this order. The third, as a result of investigating mediation effect of wisdom at influence that learning characteristic and lifelong learning participation motive have in learning outcome, Wisdom at the influence that learning characteristic have on learning outcome had completely mediated effect, and the wisdom at the influence that lifelong participation motive have on learning outcome had partially mediated effect. Thus, it was shown up that adult's learning characteristic and lifelong learning participation motive are able to increase effectively learning outcome by mediating wisdom. Therefore it is implying that it is essential to consider learning characteristic and lifelong learning participation motive in lifelong education field, and learning circumstance related with wisdom is important, as wisdom is important variable for increasing learning outcome.

Keywords

Learning Characteristic;Lifelong Learning Participation Motive;Wisdom;Learning Outcome

CCTHCV_2019_v19n5_389_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

CCTHCV_2019_v19n5_389_f0002.png 이미지

그림 2. 측정모형의 경로계수(표준화계수)

CCTHCV_2019_v19n5_389_f0003.png 이미지

그림 3. 연구모형의 경로계수(표준화계수)

표 1. 연구대상자의 인구사회학적 특성

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0001.png 이미지

표 2. 학습특성 척도의 탐색적 요인분석

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0002.png 이미지

표 3. 평생학습 참여동기 척도의 탐색적 요인분석

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0003.png 이미지

표 4. 지혜 척도의 탐색적 요인분석

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0004.png 이미지

표 5. 학습성과 척도의 탐색적 요인분석

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0005.png 이미지

표 6. 학습특성, 평생학습 참여동기, 지혜, 학습성과 간의 상관관계

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0006.png 이미지

표 7. 학습특성, 평생학습 참여동기, 지혜가 학습성과에 미치는 영향

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0007.png 이미지

표 8. 측정모형의 적합도 지수

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0008.png 이미지

표 9. 측정모형의 경로계수와 유의도 검증

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0009.png 이미지

표 10. 연구모형의 적합도 지수

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0010.png 이미지

표 11. 연구모형의 경로계수

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0011.png 이미지

표 12. 연구모형의 직․간접효과 표준화계수

CCTHCV_2019_v19n5_389_t0012.png 이미지

References

  1. 조광미, 성인여성학습자가 지각한 평생교육기관특성, 참여동기, 학습만족도 및 학습성과에 대한 구조관계 분석, 중원대학교, 박사학위논문, 2017.
  2. 이기환, 평생교육학습자의 참여 동기와 만족도 : 관공서의 평생교육을 중심으로, 대구대학교, 박사학위논문, 2003.
  3. 서희전, 강명희, "온라인 학습공동체에서 학습자특성, 학습자 간 상호작용, 학습결과 간의 관계분석," 교육공학연구, 제21권, 제2호, pp.1-28, 2005.
  4. 전선영, 성인학습자의 학습자특성과 교육기관특성이 평생교육 참여성과에 미치는 영향 : 참여동기 및 학습 만족수준의 매개효과, 동아대학교, 박사학위논문, 2012.
  5. 이상현, 성인학습자의 학습관련 특성이 문화센터 평생교육 프로그램의 학습성과에 미치는 영향, 원광대학교, 박사학위논문, 2014.
  6. 신미애, 평생학습참여자의 자기효능감과 참여동기가 학습성과에 미치는 영향 연구 : 경기북부지역 평생학습기관 학습자를 중심으로, 대진대학교, 박사학위논문, 2015.
  7. 강훈, 한상훈, 구주형, "성인학습자의 학습성과 영향요인에 관한 구조적 분석," 한국산학기술학회논문지, 제17권, 제9호, pp.340-350, 2016. https://doi.org/10.5762/KAIS.2016.17.9.340
  8. 방희봉, 이은상, 박하진, "대학부설평생교육원 성인학습자의 학습자특성과 교육기관특성이 학습성과에 미치는 영향," 예술인문사회융합멀티미디어논문지, 제7권, 제6호, pp.317-336, 2017.
  9. 임명서, 최석봉, "지혜가 대학생활 적응 및 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연구," 경영교육연구, 제28권, 제5호, pp.433-463, 2013.
  10. 박소연, 정영숙, "대학생과 노인의 지혜에 대한 탐색적 연구," 한국심리학회지 : 발달, 제24권, 제2호, pp.43-63, 2011.
  11. 성기월, "한국노인의 성공적 노화와 지혜와의 관련성," 노인간호학회지, 제13권, 제1호, pp.48-57, 2011.
  12. 김은량, 변애경, "노인의 지혜가 성공적 노화와 삶의 만족도에 미치는 영향," 인문사회 21, 제8권, 제3호, pp.411-437, 2017.
  13. 김민희, 한국인의 지혜 개념 탐색과 중 노년기 삶에서 지혜의 의미, 서울대학교, 박사학위논문, 2008.
  14. P. B. Baltes and U. M. Staudinger, "Wisdom: A metaheuristic(pragmatic) to orchestrate mind and virtur toward excellence," American Psychologist, Vol.55, No.1, pp.122-136, 2000. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.122
  15. D. A. Kramer, "Wisdom as a classical source of human strength: Conceptualizayion and empirical inquir," Journal of Social and Clinical Psychology, Vol.19, pp.83-101, 2000. https://doi.org/10.1521/jscp.2000.19.1.83
  16. 윤혜순, 김선희, "원격대학 성인학습자의 학습 성과에 대한 자기인식 분석," 평생학습사회, 제7권, 제2호, pp.97-118, 2011.
  17. 신은정, 성인학습자의 학습성과에 영향을 미치는 요인에 관한 연구, 강원대학교, 박사학위논문, 2012.
  18. 변주성, 평생교육기관 도자교육 프로그램의 학습성과에 미치는 영향요인 구조분석, 한국교원대학교, 박사학위논문, 2009.
  19. 임숙경, 여성 성인학습자의 평생학습 참여성과 및 영향요인에 관한 구조모형 분석, 동아대학교, 박사학위논문, 2007.
  20. 장은숙, 성인여성학습자의 학습성과에 대한 학습자특성, 평생교육기관여건, 학습몰입 및 학습만족도의 구조 분석, 충남대학교, 박사학위논문, 2012.
  21. 정은희, 성인중기 학습자의 생활경험이 학습참여 동기와 행복감에 미치는 영향 연구, 백석대학교, 박사학위논문, 2015.
  22. 조윤진, 여성회관 교육 프로그램 참여자의 학습성과 영향요인 분석, 단국대학교, 박사학위논문, 2012.
  23. 구주형, 한상훈, 강훈, "성인학습자의 평생교육의식, 참여동기, 학습성과에 관한 구조적 분석," 한국산학기술학회논문지, 제16권, 제7호, pp.4537-4548, 2015. https://doi.org/10.5762/KAIS.2015.16.7.4537
  24. 남기영, 대학평생교육 성인학습자의 참여지속 요인이 학습성과에 미치는 영향, 공주대학교, 박사학위논문, 2016.
  25. 이상희, 김정희, "중년기 여성의 학습자 특성, 참여동기, 학습만족도 및 평생교육 참여성과 간의 구조적 관계," 평생교육학연구, 제22권, 제3호, pp.149-178, 2016.
  26. 강선보, 변정현, "노울즈의 성인교육론에 대한 종합적 고찰," 교육문제연구, 제26권, pp.1-29, 2006.
  27. 김형식, 이희수, "성인학습이론에서의 경험의 본질에 관한 연구 : Fenwick의 관점을 중심으로," 평생교육․ HRD, 제5권, 제3호, pp.1-21, 2009.
  28. 이수림, 상담자의 지혜가 상담과정 및 성과에 관한 연구, 가톨릭대학교, 박사학위논문, 2008.
  29. G. M. Brugman, Wisdom: Source of narrative coherence and eudaimonia, Delft, The Netherlands: Uitgeverij Eberon, 2000.
  30. 김보연, 삶의 의미추구와 의미발견의 관계에서 지혜의 매개효과 검증, 숙명여자대학교, 석사학위논문, 2016.
  31. 임명서, 최석봉, "지혜가 대학생활 적응 및 삶의 질에 미치는 영향에 관한 연구," 경영교육연구, 제28권, 제5호, pp.433-463, 2013.
  32. 오효정, 오은경, 김봉환, "상담자의 경력과 사례개념화수준 간의 관계 : 인지적 지혜의 매개효과," 한국심리학회지 : 상담 및 심리치료, 제24권, 제2호, pp.255-271, 2012.
  33. 한상훈, "성인학습자의 교육참여동기와 자기주도학습의 관계," 평생교육학연구, 제9권, 제3호, pp.225-246, 2003.
  34. J. S. Eccles and A. Wigfield, Teacher expectancies and student motivation, In J. B. Dusek (Ed.), Teacher expectancies, Hillsdale, NJ: Erlbaum, pp.185-226, 1985.
  35. 김진호, 평생교육프로그램 참여자의 학습몰입 영향요인 구조 분석, 서울대학교, 박사학위논문, 2003.
  36. C. O. Houle, The inquiring mind. Madison, WI: University of Wisconsin Oress, 1961.
  37. 최운실, 성인교육유형에 따른 교육 참여 특성분석, 이화여자대학교, 박사학위논문, 1986.
  38. 정상택, 나승일, "최고 농업 경영자 과정 학습자의 교육참여 동기," 농업교육학 인적자원개발, 제37권, 제3호, pp.77-98, 2005.
  39. B. Bloom, Taxonomy of educational objectives: The classification of educational goals. Handbook 1: Cognitive domain, New York : Mckay, 1965.
  40. 허경철, 김영화, 학교교육 효과 분석 연구 : 민주시민사회에서 요구되는 태도 및 가치관 형성을 중심으로, 한국교육개발원 연구보고, RR 98-11, 1998.
  41. 김애련, 대학평생교육원 성인학습자의 학습성과 인식 연구, 단국대학교, 박사학위논문, 2004.
  42. J. C. Anderson and D. W. Gerbing, "Structural Equation Modeling in Practice : A review and recommended Two-Step Approach," Psychological Bulletin, Vol.103, pp.411-423, 1988. https://doi.org/10.1037/0033-2909.103.3.411
  43. 신건권, Amos 23 통계분석 따라하기, 도서출판 청람, 2016.
  44. E. Carmines and J. McIver, Analyzing models with unobserved variables: Analysis of covariance structures . In G. Bohrnstedt and E. Borgatta, (Eds.), Social measurement: Current issues. Beverly Hills, CA: Sage, 1982.
  45. K. A. Bollen, Structural equations with latent variables, New York: Wile & Sons, 1989.
  46. L. T. Hu and P. M. Bentler, "Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives," A Multidisciplinary Journal, Vol.6, No.1, pp.1-55, 1999.
  47. 안주영, 권인탁, 임명희, "대학평생교육 참여자의 참여 동기, 학업적 효능감 및 학업 행복감의 구조관계에서 교육서비스 질 인식의 매개효과 : C대학 평생교육원의 사례를 중심으로," 평생학습사회, 제10권, 제4회, pp.165-192, 2014.
  48. M. Ardelt, "Antecedents and Effects of Wisdom in Old Age: A longitudinal perspective on aging well," Research on Aging, Vol.22, No.4, pp.360-394, 2000. https://doi.org/10.1177/0164027500224003
  49. K. Rathunde, "Experiential Wisdom and Optimal Experience: Interviews with Three Distinguished Lifelong Learners," Journal of Adult Development, Vol.17, No.2, pp.81-93, 2010. https://doi.org/10.1007/s10804-009-9083-x