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The Effects of Secondary School Teachers' Efforts on Instructional Improvement on Teacher Efficacy: Focused on Comparison among Types of School Climate

중등교사의 수업개선 노력이 교사 효능감에 미치는 영향: 학교풍토 유형 간 비교를 중심으로

  • Received : 2019.04.01
  • Accepted : 2019.04.26
  • Published : 2019.05.28

Abstract

This study purposed to analyze how teacher experience of instructional change (EIC), teacher morale (TM), and school climate (SC) mediate or moderate the relationship between teacher efforts on instructional improvement (EII) and teacher efficacy (TE). For the purpose, the 6th year data of Gyeonggi Education Panel Study (GEPS) which was administered in 2017 for the 9th grade students and their teachers from 197 middle schools in Gyeonggi Province was used. As results, the mediation effects of EIC on the link between EII and TE was found only under the innovative climate. The moderation effects of TM on the connection between EIC and TE were appeared in both of the permissive and the innovative climate. Finally, the moderated mediation effects of the TM in the innovative climate were bigger rather than in the permissive climate.

Keywords

Teacher Efficacy;School Climate;Teacher Efforts on Instructional Improvement;Teacher Experience of Instructional Change;Conditional Indirect Effect Analysis

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그림 1. 연구 모형

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그림 2. 학교풍토에 관한 잠재프로파일 탐색 결과

표 1. 최종 분석대상의 특징

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표 2. 학교 풍토 유형화 변수에 대한 기술통계

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표 3. 분석변수에 대한 기술통계 및 상관관계 분석

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표 4. 학교 풍토에 관한 잠재 프로파일 분류 기준

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표 5. 잠재프로파일별 추정 평균 및 구성 비율 (N=197)

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표 6. 학교 풍토 유형별 교사들의 특성 차이 분석 결과

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표 7. 수업변화 경험의 매개효과 분석 결과

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표 8. 사기와 열의의 조절효과 분석 결과

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표 9. 사기와 열의의 조절된 매개효과 분석 결과

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