DOI QR코드

DOI QR Code

The Effect of HMR Selection Attributes on Customer Satisfaction to Family Composition

가족구성에 따른 HMR 선택속성이 고객만족에 미치는 영향

  • 김도영 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과) ;
  • 조용현 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과) ;
  • 김동수 (가톨릭관동대학교 조리외식경영학과)
  • Received : 2019.05.02
  • Accepted : 2019.05.13
  • Published : 2019.05.28

Abstract

The purpose of this study is to provide effective basic data necessary for marketing strategy of HMR products by identifying the effect of HMR selection attributes on customer satisfaction according to family Composition. To this end, the research subjects conducted a survey with employees dispatched to 100 of 140 HOMEPLUS nationwide and surveyed customers who purchased HMR products from stores for about 60 days from July 1, 2018 to August 30, 2018. The data collected were analyzed for statistical significance using SPSS 21.0 for windows, and the hypothesis was verified based on the results processed. Research shows that the four factors, quality, price, convenience and variety, which are the sub-factors of HMR selection attributes, were not different according to family composition, the quality, price, and variety among the sub-factors of HMR selection attributes affected customer satisfaction, but the convenience factors did not affect customer satisfaction. The purpose of this study was to identify the effect of HMR selection attributes on customer satisfaction and to compare the differences according to the general characteristics of survey subjects, The present invention has been made in view of the above problems.

Keywords

HMR;Family Composition;Selection Attributes;Customer Satisfaction

CCTHCV_2019_v19n5_602_f0001.png 이미지

그림 1. 연구모형

표 1. 인구통계학적 특성

CCTHCV_2019_v19n5_602_t0001.png 이미지

표 2. HMR 선택속성의 신뢰도와 측정도구의 타당도 분석

CCTHCV_2019_v19n5_602_t0002.png 이미지

표 3. 고객만족의 신뢰도 및 측정도구의 타당도 분석

CCTHCV_2019_v19n5_602_t0003.png 이미지

표 4. 상관관계분석

CCTHCV_2019_v19n5_602_t0004.png 이미지

표 5. 가족구성에 따른 HMR 선택속성의 차이 검증 결과

CCTHCV_2019_v19n5_602_t0005.png 이미지

표 6. 고객만족에 대한 HMR 선택속성의 회귀분석 결과

CCTHCV_2019_v19n5_602_t0006.png 이미지

References

  1. 통계청, 2017인구주택총조사, 2018.
  2. 이계임, 황윤재, 반현정, 임승주, 진현정, 이행신, 1인 가구 증가에 따른 식품시장 영향과 정책과제, 한국농촌경제연구원 기본연구보고서, pp.1-241, 2015.
  3. 김주연, 송학준, 박성수, "라이프스타일에 따른 중식(HMR) 시장의 세분화," 외식경영연구, 제8권, pp.137-154, 2005.
  4. 김동수, "대형유통업체 가정간편식 PB상품에 대한 1인가구의 주관적 인식에 관한 연구," 한국콘텐츠학회논문지, 제18권, 제12호, pp.309-318, 2018.
  5. 권태성, 이용남, 최웅, "라이프스타일에 따른 HMR 선택동기 및 이용 행태," 한국호텔리조트카지노연구, 제4권, 제2호, pp.395-408, 2005.
  6. 강하연, 조미나, "대학생의 가정식 대용식(HMR) 이용 특성에 따른 구매의사 결정요인 및 개선점에 관한 연구," 관광레저연구, 제27권, 제8호, pp.335-356, 2015.
  7. 정라나, 양일선, 이해영, "가정식사대용식 (HMR) 선택속성 분석," 韓國食生活文化學會誌, 제22권, 제3호, pp.315-322, 2007.
  8. 배준호, 이준재, 신현규, "HMR 이용객의 식음료 정보인식수준의 세분화에 관한 연구-HMR 영양정보를 중심으로," 관광경영연구, 제43권, pp.67-82, 2010.
  9. 이해영, 정라나, 양일선, "델파이 기법을 이용한 한국에서의 Home Meal Replacement (HMR) 개념 정립 및 국내 HMR 산업 전망 예측," 한국영양학회지, 제38권, 제3호, pp.251-258, 2005.
  10. 전혜미, 이수범, "컨조인트 분석을 통한 HMR 상품개발에 대한 연구," 호텔경영학연구, 제18권, 제3호, pp.301-315, 2009.
  11. 서경화, 최원식, 이수범, "HMR (Home Meal Replacement) 선택속성이 지각된 효용적 가치, 재구매 의도에 미치는 영향에 관한 연구," 동아시아식생활학회지, 제21권, 제6호, pp.934-947, 2011.
  12. 조정환, 이보순, 박기홍, "HMR 상품의 선택속성이 고객만족과 재 구매 의도에 미치는 영향," Culinary Science & Hospitality Research, 제17권, 제2호, pp.85-97, 2011. https://doi.org/10.20878/cshr.2011.17.2.006
  13. 장윤정, "가정식사 대용식 (Home Meal Replacement)관련 고령소비자의 소비행태 및 선택속성 분석," 외식경영연구, 제12권, pp.97-119, 2009.
  14. 노병국, "HMR 의 선택속성이 재구매 의도에 미치는 영향 연구," 관광레저연구, 제29권, 제6호, pp.119-132, 2017.
  15. 김희연, "HMR 상품의 선택속성이 1 인 가구의 소비자 구매의도에 미치는 영향," Culinary Science & Hospitality Research, 제22권, 제8호, pp.109-121, 2016. https://doi.org/10.20878/cshr.2016.22.8.010010010
  16. 최민경, 나건, "나홀로족의 가정식사대용식 (HMR)구매 유발 요인 및패키지 디자인에 대한 선호도 분석-푸드테크 스타트업 (Food-tech Startups) 사례 중심으로," 한국디자인문화학회지, 제23권, 제4호, pp.781-791, 2017.
  17. 홍승아, "젠더.세대.계층별 가족변화와 정책수요를 기반으로 한 가족정책," ISSUE PAPER, pp.1-16, 2015.
  18. 김성천, "한국 가족복지정책의 재조명: 개혁방향의 모색," 한국가족복지학, 제5권, pp.71-102, 2000.
  19. M. Gibson, "Home meal replacement in Europe revolution or evolution," The hospitality review, Vol.4, pp.234-243, 1999.
  20. 김진희, 전유성, "HMR 선택속성이 만족 및 행동의도에 미치는 영향," e-비즈니스연구, 제16권, 제6호, pp.425-447, 2015.
  21. 나정기, 김근아, "HMR 의 분류체계에 관한 연구," 관광연구저널, 제26권, 제1호, pp.233-248, 2015.
  22. 엄은경, 박경곤, "레스토랑 메뉴선택 속성과 고객만족-서울지역 이태리레스토랑을 중심으로," 문화관광연구, 제9권, 제1호, pp.127-139, 2007.
  23. 최정은, 김영국, "대학생들의 영양 지식 식이 자기효능감 및 식습관과 메뉴선택행동과의 관계," 외식경영연구, 제15권, pp.249-275, 2012.
  24. 조수현, 정규엽, "외식소비자의 선택속성과 만족도에 관한연구: 대전 와인 소비자를 중심으로," 호텔경영학회, 제 31 차 춘계 정기학술논문 발표대회, pp.20-35, 2006.
  25. 김홍범, 조성은, "소비자의 라이프스타일이 맥주 선택속성에 미치는 영향," 관광레저연구, 제19권, 제3호, pp.187-204, 2007.
  26. J. Cassano, "Home Meal Replacement: A home run with consumers," Consumer Insight Magazine, Vol.6, pp.9-12, 1999.
  27. 김성혁, 권상미, 심보섭, "HMR 이용고객의 선택속성이 지출과 구매빈도에 미치는 영향: 서울지역 푸드코트 소비자를 대상으로," 외식경영연구, 제10권, pp.91-110, 2007.
  28. R. A. Westbrook and R. L. Oliver, "The dimensionality of consumption emotion patterns and consumer satisfaction," Journal of consumer research, pp.84-91, 1991.
  29. J. A. Howard and J. N. Sheth, "The theory of buyer behavior," New York, 63, 1969.
  30. R. A. Westbrook and M. D. Reilly, "Value-percept disparity: an alternative to the disconfirmation of expectations theory of consumer satisfaction," ACR North American Advances, 1983.
  31. R. L. Oliver, "Measurement and evaluation of satisfaction processes in retail settings," Journal of retailing, 1981.
  32. H. K. Hunt, "CS/K-Overview and Future Research Direction. Conceptualization and Measurement of Consumer Satisfaction and Dissatisfaction," H. Keith Hunt. ed. Cambrige. MA: Marketing Science Institute, 1984.
  33. J. F. Engel and D. Roger, "Consumer behavior," Blackwell, Vol.4, 1982.
  34. D. K. Tse and P. C. Wilton, "Models of consumer satisfaction formation: An extension," Journal of marketing research, pp.204-212, 1988.
  35. 곽철우, "여행사의 인터넷마케팅이 고객만족과 구매 행동에 미치는 영향연구," 국제관광산업연구, 제2권, pp.47-72, 2009.
  36. R. L. Oliver, "Measurement and evaluation of satisfaction processes in retail settings," Journal of retailing, 1981.
  37. 남소영, 이수경, "성.연령별 1 인가구와 다인가구의 식생활 및 영양상태 차이분석," 한국가정관리학회 학술발표대회 자료집, pp.87-87, 2018.
  38. 김충환, 도시 생활자의 식생활 라이프스타일에 따른 HMR운영 방안에 관한 연구, 경기대학교, 박사학위논문, 2013.
  39. 김진희, 전유성, "HMR 선택속성이 만족 및 행동의도에 미치는 영향," e-비즈니스연구, 제16권, 제6호, pp.425-447, 2015.