DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Strategic Alliances between Terrestrial Broadcasters and Content Start-ups with a Focus on KBS LABS

지상파방송사와 콘텐츠 스타트업의 전략적 제휴에 관한 연구: 'KBS LABS'를 중심으로

  • 박희봉 (한양대학교 미디어커뮤니케이션학과)
  • Received : 2019.03.26
  • Accepted : 2019.04.23
  • Published : 2019.05.28

Abstract

This study examines the types of strategic alliances formed between terrestrial broadcasters and content start-ups, their resource inter-dependence and the dynamic evolution of their relationship through a case study of KBS Labs, a strategic alliance between KBS and content start-ups. Mergers, acquisitions and strategic alliances sought by large media companies or strategic alliances made only between disparate providers in broadcasting and telecommunications industries are now actively pursued by traditional media and start-ups. The alliances between traditional media and start-ups are beneficial to both parties: traditional media can quickly implement start-ups' innovative ideas and business models and start-ups can tap into not only vast amounts of content being created by or in the archives of traditional media but also their capital, office space and reputation. Therefore, the case study of KBS Labs will help draw out important implications for motivating strategic alliances between traditional media and start-ups. To this end, the resource-based view and the evolutionary theory of the firm are adopted to explore the characteristics and development process of the KBS Labs business.

Keywords

Terrestrial Broadcasters;Content Start-ups;Strategic Alliances;Resource-based View;Evolutionary Theory of the Firmkeyword

CCTHCV_2019_v19n5_644_f0001.png 이미지

그림 1. KBS-스타트업 간 자원교환 및 제휴 양태 정리

CCTHCV_2019_v19n5_644_f0002.png 이미지

그림 2. KBS-스타트업 제휴의 단계별 진화 양태 정리

표 1. 임정수[13]가 정리한 방송영역 기업과 MCN의 기업 내부 자원의 유형

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0001.png 이미지

표 2. 기업 진화의 5단계

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0002.png 이미지

표 3. 심층인터뷰 대상자 명단

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0003.png 이미지

표 4. 자원유형 분석을 위한 기업내부자원의 유형 분류

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0004.png 이미지

표 5. ‘KBS LABS’ 참여 스타트업 현황

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0005.png 이미지

표 6. KBS와 콘텐츠 스타트업들이 보유한 기업 내부자원유형 비교

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0006.png 이미지

표 7. KBS와 콘텐츠 스타트업의 상호의존 자원 정리

CCTHCV_2019_v19n5_644_t0007.png 이미지

References

  1. 한광접, "N-/멀티스크린 및 OTT 서비스시대의 미디어 생태계 변환의 여섯 가지 특징과 함의," 한국콘텐츠학회논문지, 제14권, 제8호, pp.342-364, 2014. https://doi.org/10.5392/JKCA.2014.14.08.342
  2. 박대민, 박상현, 뉴스 미디어 스타트업 액셀러레이터, 한국언론진흥재단, 2018.
  3. 전범수, "글로벌 미디어 기업간 전략적 제휴의 구조와 결정요인," 언론과 사회, 제10권, 제3호, pp.153-184, 2002.
  4. B. Kogut, "Joint ventures: theoretical and empirical perspectives," Strategic Management Journal, Vol.9, pp.319-332, 1988. https://doi.org/10.1002/smj.4250090403
  5. J. F Hennart, "A transaction cost theory of equity joint ventures," Strategic Management Journal, Vol.9, No.4, pp.361-374, 1988. https://doi.org/10.1002/smj.4250090406
  6. 홍유수, 전략적 제휴와 기술혁신의 국제화, 대외경제정책연구원, 1994.
  7. Nakamura and Yamashita, 김동준 역, Strategic alliance, 소프트전략경영연구원, 2013.
  8. 박영은, 한선희, "융합 환경 하에서 미디어 기업의 전략적 제휴 진화과정 연구," 한국언론학보, 제55권, 제2호, pp.202-226, 2011.
  9. 조대우, 송우용, "전략적 제휴의 생성에 관한 연구," 경영논집, 제13권, 제1호, pp.153-173, 1997.
  10. E. T. Penrose, The Theory of the Growth of the Firm, John Wiley, 1959.
  11. R. Miles and C. Snow, "Organizations: new concepts for new forms," California Management Review, Vol.28, No.2, pp.68-73, 1986.
  12. Hans B. Thorelli, "Networks: Between markets and hierarchies," strategic management, Vol.7, No.1, pp.37-51, 1986. https://doi.org/10.1002/smj.4250070105
  13. 임정수, "MCN에 대한 미국 레거시 미디어 기업의 대응 전략 모델," 방송통신연구, 제95권, pp.35-63, 2016.
  14. 전용욱, 여경철, "전략적제휴의 유형과 사업성과에 관한 연구," 국제경영연구, 제13권, 제2호, pp.259-287, 2002.
  15. J. Badaracco and N. Hasegawa, General Motors' Asian Alliances, Harvard Business School, 1988.
  16. J. Hennart, "Upstream Vertical Integration in the Aluminium and Tin Industries," Journal of Economic Behavior and Organization, Vol.9, pp.281-299, 1988.
  17. M. B. Fuller and M. Porter, Competition in global industries, Harvard business press, 1986.
  18. 전현배, "전략적 제휴의 유형과 활성화 방안에 관한 연구," 산업경영연구, 제25권, 제1호, pp.173-191, 2002.
  19. 장세진, "경영자원론과 기업진화론을 중심으로 한 전략경영이론의 최근 동향," 전략경영연구, 제1권, 제1호, pp.49-73, 1998.
  20. 한국콘텐츠진흥원, 콘텐츠 스타트업 실태조사 및 국내외 투자동향 연구보고서, 한국콘텐츠진흥원, 2018.
  21. 김미경, 방송저널리즘 혁신: 지속적 파괴의 현장, 커뮤니케이션북스, 2006.
  22. http://slownews.kr/18184, 2019.04.14.
  23. http://reportplus.kr/?p=15428, 2019.04.14.
  24. 김대호, "한국 미디어 기업의 글로벌 위상과 미래 전략," 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제9호, pp.174-186, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.9.174
  25. 김대호, 전범수, 방송사업자와 통신사업자의 전략적 제휴 모델, 한국방송학회 세미나 및 보고서, pp.210-236, 2005.
  26. 최용준, 김관규, 정영하, "방송사와 통신사의 전략적사업 제휴 방안," 한국언론정보학회 세미나, pp.2-22, 2006.
  27. 김택환, 미디어 빅뱅, 박영률출판사, 2005.
  28. 이성수, 박연진, 강재원, "융합 미디어 사업자들의 자원 전략 유형과 모형 특성에 관한 연구," 사회과학연구, 제20권, 제3호, pp.204-242, 2013.
  29. 박대민, 임정욱, 손재권, 뉴스미디어 스타트업;생태계와 비즈니스 모델, 한국언론진흥재단, 2017.
  30. 권기환, "현대적 자원준거관점에 관한 이론적 고찰," Korea Business Review, 제9권, 제2호, pp.215-244, 2006.
  31. 한국방송공사, 2017년 KBS 연차보고서, 한국방송공사, 2018.