DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Relationship between Lecture Time and Academic Achievement in College Mathematics Courses

대학 교양수학에서 수업시간대와 학업성취도의 관계 연구

  • Received : 2019.05.03
  • Accepted : 2019.05.18
  • Published : 2019.05.31

Abstract

The purpose of this study is to examine how academic achievement in college math courses differ depending on when the course takes place. As a result, based on years of data analyses on students' academic achievement, it was affirmed that achievement levels differ due to environmental factors despite the diverse efforts of instructors and students. By further analyzing the causes of these differences, this study suggests solutions for improving the different academic achievement levels.

Keywords

College mathematics course;Academic achievement on lecture time

References

  1. 김성연.강상진(2009). 강의시간 배분이 공과대학 신입생의 대학수학 성취도에 미치는 영향. 한국수학교육학회 시리즈A <수학교육>, 48(2), 191-206.
  2. 김정주.정구인.고전규(2014). 0교시 체육활동에 따른 수업 시간대별 집중력의 차이 분석. 한국초등체육학회지, 19(4), 153-163
  3. 김지윤.김병학.박은아(2016). 이공계 대학 신입생의 학업성취도와 입학전형에 대한 연구. 2016 국제수학교육 영재교육 학술대회 프로시딩, 44-48
  4. 신선미(2011). 내 몸에 맞는 생체시계 공부법. 과학동아, 2011. 06호. Retrieved from http://dl.dongascience.com/
  5. 윤정은.조형미.권오남(2016). 반전학습(flipped learning)을 적용한 수학 수업에서 학생들의 참여 요인 탐색. 한국수학교육학회 시리즈A<수학교육논문집>, 55(3), 299-316.
  6. 이재경.전미강(2018). 플립러닝 적용을 위한 수업설계 및 운영 전략 연구: 대학의 문제풀이형 수학 강좌 사례를 중심으로. 학습자중심교과교육학회지, 18(4), 571-599.
  7. 이춘호(2013). 공학교육에서의 수학에 관하여. 한국수학교육학회 시리즈E <수학교육논문집>, 15(1), 223-234.
  8. Benjamin L. Smarr, Aaron E. Schirmer.(2018). 3.4 million real-world learning management system logins reveal the majority of students experience social jet lag correlated with decreased performance. Scientific Reports, 8(1) DOI: 10.1038/s41598-018-23044-8 https://doi.org/10.1038/s41598-018-23044-8
  9. Black, S.(2000). A wake-up call on high-school starting times, American School Board Journal, 33-38
  10. Symonds, R. J., Lawson, D. A., Robinson, C. L.,(2007). The effectiveness of support for students with non-traditional mathematics backgrounds. Teaching Mathematics and its Applications, 26(3), 134-144 https://doi.org/10.1093/teamat/hrm009
  11. 권오남 외(2013). 반전학습 수업 모형 개발: 대학 미적분학 강의 사례를 중심으로. 수학교육논문집, 30, 91-111
  12. 김병학.김재웅.김지윤(2017). 이공계열 대학 신입생의 기초 수학분야 학업성취도 및 효율적인 교육방안에 대한 연구. 한국수학교육학회 시리즈E <수학교육논문집>, 31(1), 1-15