DOI QR코드

DOI QR Code

The satisfaction of the theme park using the makeup experience - In the center of Everland -

분장 체험을 활용한 테마파크 만족도, 충성도, 재방문의도에 관한 연구 - 에버랜드 중심으로 -

  • 조예원 (성신여자대학교 메이크업학과) ;
  • 이영주 (성신여자대학원 의류산업학과)
  • Received : 2019.07.15
  • Accepted : 2019.09.02
  • Published : 2019.09.30

Abstract

The makeup experience service in a theme park was analyzed for the study on the makeup service using experiential marketing based on recent consumer experience. The results of the study showed that the utilization, marketing effect, and lifestyle in makeup service at the Experiential marketing are analyzed. In other words, according to the variables, the purpose of this study is to the effect on the satisfaction, loyalty, and Intent to revisit. In this study, in order to achieve this, literature research and Empirical study on the same time. In literature review, Theories and previous studies were considered which are about experience marketing, lifestyle, makeup service, loyalty, satisfaction, and the intent to revisit. Then, a research model and a hypothesis were established. In empirical study, Based on this, it was applied to the makeup service in a theme park and verified through analysis methods such as frequency analysis, reliability verification, factor analysis, and structural equation modeling. The results showed that experience marketing and lifestyle had a significant influence on satisfaction, loyalty, and return visit intention. Based on this research, the makeup service using experience marketing would be hopefully more practical as a typical culture content marketing.

References

  1. 강재구. (2012). 체험관광론. 서울: 기문사.
  2. 고아라. (2018). 성인 여성의 라이프스타일 유형에 따른 소비가치, 화장행동, 화장품 구매행동. 대전대학교 박사학위논문.
  3. 고경순. (2004). 경험마케팅. 서울: 대면.
  4. 김귀영, 조용범. (2019). 커피전문점을 이용한 고객의 체험마케팅이 고객만족과 충성도에 미치는 영향. 외식경영연구, 22, 7-24.
  5. 김선영, 김형곤. (2009). 라이프스타일 유형에 따른 동기, 만족도, 충성도 차이: 헤이리 판페스티벌 사례연구. 관광연구논총, 21(1), 119-139.
  6. 김성혁, 황수영, 김용일. (2007). 라이프스타일 유형에 따른 레저스포츠 참여동기의 차이 및 참여동기가 만족도에 미치는 영향 연구: 호텔관광전공 대학생을 중심으로. 호텔경영학연구, 16(2), 35-50.
  7. 김화령. (2017). 체험마케팅이 브랜드 충성도에 미치는 영향 : 관계품질의 조절효과와 브랜드애착의 매개효과를 중심으로. 창원대학교 박사학위 논문.
  8. 김희경. (2009). 어린이과학관의 테마파크적 기획설계에 관한 연구 : 스토리텔링 기법과 테마파크 개념을 적용한 어린이과학관 기획을 중심으로. 한국외국어대학교 박사학위 논문.
  9. 김희섭, 서지웅, 이미숙. (2014). 대학생들의 성격유형에 따른 인터넷 정보활동과 삶의 만족도 분석. 정보관리학회지, 31(1), 299-317. https://doi.org/10.3743/KOSIM.2014.31.1.299
  10. 마려원. (2018). 중국 화장품 시장에서 체험마케팅의 요소가 고객만족 및 재구매 의도에 미치는 영향: 소득수준, 가격 및 원산지의 조절효과. 상명대학교 대학원 석사학위 논문.
  11. 문선영, 고한준. (2015). 모바일 메신저 사용자의 라이프스타일 유형에 따른 광고효과 및 이용행태에 관한 연구. 광고학연구, 26(1), 275-297.
  12. 박수경. (2016). 한복체험마케팅이 관광지 재방문 의도에 미치는 영향. 부경대학교 석사학위 논문.
  13. 박정희. (2011). 브랜드전략을 위한 체험마케팅 사례연구. 조형미디어학회, 14(3), 69-76.
  14. 심수연. (2007). 전통적 마케팅과 체험 마케팅이 브랜드 로열티에 미치는 영향에 대한 비교 연구 : 던킨도너츠, 스타벅스 브랜드를 중심으로. 경희대학교 대학원 석사학위 논문.
  15. 원미란. (2018). 축제 체험요소가 감정반응, 몰입, 고객만족 및 재방문의도에 미치는 영향 : 감정반응, 몰입의 매개역할을 중심으로. 극동대학교 박사학위 논문.
  16. 유승은, 황진숙. (2011). 라이프스타일이 글로벌 SPA 브랜드 태도, 만족도 및 충성도에 미치는 영향. 한국디자인포럼, 32, 107-120.
  17. 이강을, 하대용. (2011). 대형할인점 사용자의 라이프스타일 유형에 따른 점포선택과 고객만족에 관한 연구. 경영경제연구, 34(2), 95-130.
  18. 이승정, 장정하. (2009). 테마파크 방문객의 만족도 결정요소에 관한 연구. 한국디자인문화학회지, 15(1), 245-258
  19. 이연화. (2012). 축제 체험마케팅이 축제 브랜드자산에 미치는 영향. 관광경영연구, 53, 231-251.
  20. 임승희. (2014). 라이프스타일에 따른 여성의 소비문화 비교 연구: 여성의 미디어 이용행동 비교를 중심으로. 상품학연구, 32, 73-82.
  21. 전대희, 김창수. (2010). 지역축제의 핵심프로그램 가치가 고객기반 축제 브랜드자산 및 성과에 미치는 영향연구-보령 머드축제 핵심프로그램 참가자를 중심으로. 관광연구, 25(5), 349-373.
  22. 최호동. (2018). 도시락 전문점의 이용경험이 고객만족도와 고객 충성도에 따른 구매 행동에 미치는 영향. 경기대학교 박사학위 논문.
  23. 하정화. (2015). 전통문화체험요소가 만족, 재방문의도 및 전환의도에 미치는 영향에 있어 친숙성의 조절효과. 호남대학교 박사학위 논문.
  24. 한장헌, 조윤희. (2016). 특급호텔 레스토랑 서비스 체험요인이 관계의 질과 행동의도에 미치는 영향. 외식경영연구, 19, 71-92.
  25. Assael, H. (1983). Consumer behavior and marketing action(2nded.). Belmont, CA: Kent.
  26. Diller, S., Shedroff, N., & Rhea, D. (2005). Making meaning: How successful businesses deliver meaningful customer experiences. New Riders.
  27. Lazer, W. (1963). Life style concepts and marketing. Toward scientific marketing, 15(4), 130-139.
  28. Meyer, C. & Schwager, A. (2007). Customer experience. Harvard business review, 85, 116-126.
  29. Schmitt, B. H. (2000). Experiential marketing. Bilbao: Deusto.
  30. Schmitt, B. H. (2013). 번 슈미트의 체험마케팅(윤경구 외 2명 역). 서울: 김앤김북스.