Effective Use of Internet Communication Tools in Hotel Marketing

호텔마케팅에서 인터넷 의사소통 도구의 효율적 이용방안

  • Published : 2006.10.28

Abstract

With the introduction of internet applications to the hotel industry hotel customers are very willing to use the electronic communication tools in their both searching information and purchasing behaviors. It is generally agreed that the internet communication tools can be a strategic one for less competitive hotels in the traditional marketing environment. This study found that there are significant differences among several classifications of hotels in the use of internet communications as a marketing tool. The study also found that there are some possibilities for local hotels to overcome the current marketing handicaps with internet communications.

인터넷 응용기술의 도입이후 호텔고객들은 호텔의 정보탐색과 구매행동에 인터넷을 이용한 의사소통의 도구들을 이용하고자 하는 의도가 날로 늘어나고 있다. 인터넷 의사소통 도구가 전형적인 마케팅 환경에서 열세를 면하지 못하고 있는 호텔들에게 전략적 도구로 이용될 수 있을 것이라고 널리 받아드려지고 있다. 본 연구는 마케팅 도구로써 인터넷 의사소통 도구들을 이용하는데 있어 각 유형별 호텔들 간에 유의한 차이가 있는지, 그리고 개선 방향은 무엇인지를 알아보고자 하였다. 연구결과 각 유형별 호텔들 간에 인터넷 의사소통 도구들의 사용에 유의한 차이가 있으며 또한 지방 소재의 호텔들이 인터넷을 이용한 의사소통의 도구를 이용하여 전형적 마케팅 환경에서 기인되는 열세를 극복할 수 있는 가능성이 있음을 발견 하였다.

Keywords