DOI QR코드

DOI QR Code

Marketing Strategic for Postal Business in E-Communication Age

E-Communication 시대에 우정사업 마케팅전략

  • 김준회 (서울기독대학교 국제경영정보학과)
  • Published : 2007.10.28

Abstract

This study aims at suggesting marketing policies for the postal business to accommodate itself to the rapidly changing business environment. Especially according to the development of Internet, the decrease of the market that is the basis of postal business enables the reason for the existence of postal business to be lost. In this environmental change, this article is a study that explained the survival policies of postal business in terms of marketing. This study, as a theoretical research, examined the current situations of postal business by means of the environment analysis of universal services and postal business, and as a practical research, this study suggested the new paradigm of postal business, the strengthened universal services, and the marketing policies in viewpoint of the diversified businesses by means of the practical investigation of the course of postal business focusing on the postal service users.

본 연구는 급변하는 환경에 적응하기 위한 우정사업의 마케팅 전략을 제시하는 연구로써, 특히 인터넷의 발달에 따라서 우정사업에 근간이라고 할 수 있는 서장에 감소는 우정사업 존재 이유를 상실케 한다고 할 수 있다. 이런 환경변화에서 우정사업이 모색할 수 있는 생존전략을 마케팅 관점에서 서술한 연구이다. 본 연구에서 이론적 고찰에서 보편적 서비스와 우정사업에 대한 환경 분석을 통해서 우정사업이 처한 위치를 파악하고, 실증적 연구로써 우정사업이 나아갈 방향을 우체국을 이용하는 고객을 중심으로 실증조사를 통해서 우정사업의 뉴 패러다임, 보편적 서비스 강화, 사업다각화 방향관점 마케팅 전략을 제시하였다.

Keywords