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부산 MICE 참가자의 만족도 분석

Analysis on the Satisfaction by MICE Participants in Busan Metropolitan

  • 강해상 (동서대학교 관광학부) ;
  • 송강영 (동서대학교 레포츠과학부)
  • 투고 : 2010.09.09
  • 심사 : 2010.10.26
  • 발행 : 2010.11.28

초록

이 연구는 MICE사례를 이용한 만족도 분석을 통하여 부산의 MICE 전략수립에 필요한 기초자료를 제공하는데 목적이 있다. 연구방법은 회의, 인센티브, 컨벤션, 전시와 이벤트 등 각 사례별 부산의 MICE를 방문한 참가자의 만족도를 연도별로 비교 분석한 종단적 연구를 실시하였다. 연구 시기는 부산에서 2002년~2008년도까지 개최된 총 10개의 MICE 행사를 기준으로 하였으며, 연구대상자는 회의, 전시, 인센티브 행사에 참가한 내외국인 참가자들이다. 본 연구를 통해 나타난 결과는 다음과 같다. MICE시설과 숙박, MICE 운영부분은 만족도가 비교적 높게 나타났으나, 쇼핑과, 통역, 항공, 연계관광 등은 상대적으로 낮게 나타났다. 이는 참가자들의 만족도를 높여 줄 수 있는 쇼핑상품의 개발은 물론 항공연결편의 증편과 통역요원의 교육 등이 필요하다는 것을 시사한다. 특히 아름다운 자연환경과 더불어 수많은 해양 시설을 갖춘 부산에서 MICE 참가자들이 회의와 전시를 마치고 바로 관광할 수 있는 연계관광부분의 만족도가 낮게 나타난 결과는 부산시 관련분야의 담당자와 전문가들이 귀담아 들어야 할 대목이다. 마지막으로 본 연구는 부산에서 개최된 10개의 MICE 사례를 분석자료로 사용하여 부산의 MICE 전체를 설명하는 데는 한계가 있다.

The purpose of this study was to provide basic data to establish MICE(meeting, incentive, convention, exhibition) marketing strategies in Busan Metropolitan by examining its satisfaction level. Surveys were conducted for participants of 10 cases of Meetings, Incentive, Conventions and Exhibition in Busan Metropolitan. A time series analysis was performed by its data from 2002 to 2008. Research findings showed that accomodations, facilities and MICE operation were highly scored, while connected tour, shopping, easy access to airport, and interpretation were scored relatively low. Especially connected tour was scored very low. Therefore, we should concentrate on tourism attractions and tourism information services to improve visitors satisfactions. Second, we should develop shopping items to improve satisfactions of MICE visitors. Since this study only targeted the 10 MICEs they cannot represent the entire MICEs in Busan and absolute comparison was difficult because of different content and size of each MICE, which could be the limitation of this study.

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