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Influential Elements in Digital Character Casting Depending on the Traits of a Character

캐릭터 성격에 기반한 디지털캐릭터 캐스팅의 영향 요소

  • 김효동 (아주대학교 정보통신대학 미디어학부) ;
  • 장우진 (아주대학교 정보통신대학 미디어학부)
  • Received : 2010.08.30
  • Accepted : 2010.09.16
  • Published : 2010.09.28

Abstract

We wanted to search for the way to communicate smoothly among director, writer and character designer in process of digital character casting. First of all, we were concerned about what character factor tended to be expressed on character design when a character designer drew its sketch after analyzing the character. So we adopted HEXACO character model in order to sort out traits of a character, acquired related data from semi-quantitative method and found out how each respondent had completed the character design sketch through in-depth interview.

이 연구는 디지털캐릭터 캐스팅 과정에서 감독/작가/캐릭터디자이너 간의 커뮤니케이션이 원활히 이루어질 수 있도록 하기 위한 탐색의 일환으로 진행되었다. 본 연구가 우선적으로 주목한 것은 작품과 캐릭터에 대한 분석을 행한 후에 그것을 토대로 하여 캐릭터디자이너가 캐릭터를 디자인한다고 할 때, 어떠한 성격 요인이 어떻게 디자인에 반영되는 경향이 있는가였다. 그러한 의문에 접근하기 위해 헥사코(HEXACO) 성격모델을 채택하여 캐릭터의 성격 요인을 구분하고, 유사양적인 방법론을 이용하여 관련 데이터를 확보한 후, 심층면접을 활용하여 반-구조화된 질문을 통해 각각의 응답자가 어떠한 과정으로 캐릭터 스케치를 완성해 나갔는지 파악해 나갔다.

Keywords

References

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