DOI QR코드

DOI QR Code

Developing Korean Learning Contents Using Augmented Reality

증강현실을 활용한 한국어 학습 콘텐츠 개발

  • Received : 2013.01.28
  • Accepted : 2013.03.11
  • Published : 2013.04.28

Abstract

With advancements in augmented reality technology, attempts to apply it in various fields have increased. With advancements in information technology and a growth in the number of Korean learners in Korea and abroad, there is a growing demand for state-of-the-art Korean learning contents. Because the Korean learning contents developed using augmented reality have been found insufficient, this paper investigates ways to develop better contents. This paper proposes ways to develop learning contents that can increase learners' interest in learning and lead to academic achievement, because the methods of education in Korea are limited to textbook learning and learning through the media. Because of the structure of fairytales and the educational lessons that can be learned from them, Korean learning contents are developed using fairytales. Additionally, Korean contents are designed to implement augmented reality technology, and learners need only have computers, webcams, and markers to make use of it. In consideration of Korean learners who do not have access to augmented reality technology, this paper clarifies that there should be a harmony between existing and new Korean learning contents. On the basis of this study, further studies on Korean education exploring the role of augmented reality should be conducted so that Korean learning contents that use diverse types of augmented reality technology can be will developed.

증강현실의 기술이 발전함에 따라서, 증강현실이 다양한 분야에 적용하려는 시도가 늘어나고 이에 대한 활용에도 기대가 모아지고 있다. 요즘 국내에서 다문화 사회로의 변모와 국외에서는 한류의 영향으로, 한국어를 배우려는 한국어 학습자들이 증가하고 있다. 또한 정보통신기술의 발달로 교육 매체가 다양해짐에 따라, 최신 기술을 도입한 한국어 학습 콘텐츠 개발에 관심을 기울이고 있다. 하지만 증강현실을 활용한 한국어 콘텐츠 개발이 미비하여 본고는 증강현실을 활용한 한국어 학습 콘텐츠 개발 사례를 소개하고자 한다. 지금까지의 한국어 교육은 책을 읽거나 영상물을 통한 지식 학습에 국한되어 있어서 본 연구는 한국어 교육의 학습 효율성을 높이고 학습자가 학업 성취, 흥미, 몰입을 높이는 학습 콘텐츠를 만들고자 하였다. 한국어 학습 콘텐츠를 개발함에 있어 동화의 교육적 이점과 배경지식의 용이성을 고려하여 동화를 매개로 한국어 학습 콘텐츠를 구상하였고 컴퓨터, 화상카메라, 그리고 마커가 있으면 증강현실이 가능하게 할 수 있는 구현 방법으로 제작하였다. 증강현실 기술을 충분히 느낄 수 있는 동화 콘텐츠와 한국어를 학습할 수 있는 학습 콘텐츠로 구성되어 있어 증강현실 기술을 활용할 수 없는 상황에서도 한국어 학습을 가능하게 하여 기존의 학습 매체와 새로운 학습 매체의 조화를 이룬다. 본 연구의 결과를 바탕으로 하여 한국어 교육에서 증강현실이라는 새로운 기술을 이용한 연구가 활성화되기를 기대하며 향후 다양하고 상용화할 수 있는 증강현실 한국어 콘텐츠가 개발되어야 할 것이다.

Keywords

References

  1. http://news.mk.co.kr/newsRead.php?year=2012 &no=770994
  2. 이재인, 유승한, "웹과 스마트폰 기반의 증강현실 동화책 구현 및 적용", 한국정보교육학회논문지, 제16권, 제2호, p.208, 2012.
  3. 이주혜, 공룡이 살아있다, 삼성당, 2010.
  4. R. T. Azuma, "A Survey of Augmented Reality. In Presence," Teleoperators and Virtual Environment, Vol.6, No.4, p.355, 1997. https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
  5. 장상현, 계보경, "증강현실 콘텐츠의 교육적 적용", 한국콘텐츠학회논문지, 제5권, 제2호, pp.80-81, 2007.
  6. B. E. Shelton, "How augmented reality helps students learn dynamic spatial relationships," Unpublished doctoral dissertation, University of Washington, Washington, 2003.
  7. 류지헌, 조일현, 허희옥, 김정현, 계보경, 고범석, "증강현실 기반 차세대 체험형 학습모형 연구", 서울: 한국교육학술정보원, 2006.
  8. 계보경, 증강현실 기반 학습에서 매체특성, 현존감, 학습몰입, 학습효과의 관계 규명, 이화여자대학교 대학원, 박사학위논문, 2007.
  9. 안혜리, 천두만, 안성훈, "증강현실 기술을 활용한 미술교육", 미술교육논총, 제19권, 제3호, p.471, 2005.
  10. 이재인, 최종수, "증강현실 기반의 초등과학교육 콘텐츠 제작", 한국콘텐츠학회논문지, 제11권, 제11호, pp.519-520, 2011. https://doi.org/10.5392/JKCA.2011.11.11.514
  11. 최운식, 김기창, 전래동화 교육의 이론과 실제, 집문당, 1998.
  12. 안부영, "한국어교육 제재로서 전래동화가 가지는 이점에 대하여", 새국어교육, 제86권, pp.216-223, 2010.
  13. 박영민, 김재웅, "증강현실 기술의 동화매체 적용성에 대한 델파이조사 연구", 아동과 권리, 제 12권, 제4호, pp.633-636, 2008.
  14. 김순례, 임수진, 전래동화로 배우는 한국어, 다락원, 2012.
  15. 김재욱, 한국전래동화 다독 라이브러리, 랭기지플러스, 2010.
  16. 박은하, "다문화 가정을 위한 한국어교재 개발방안", 인문과학연구, 제39집, p.140, 2012.