DOI QR코드

DOI QR Code

Multilevel Modeling Analysis of Developmental Changes in Early Adolescent Aggression and Family Factors

초기 청소년기 공격성의 발달적 변화와 가족 영향 요인에 대한 다층모형 분석

  • Received : 2013.10.30
  • Accepted : 2013.11.29
  • Published : 2014.02.28

Abstract

The purpose of this study is to examine the trajectory of early adolescent aggression and to assess the effects of perceived family factors on it. This study investigated the changes in aggression over time and the effects of three family factors, parental attachment, parental monitoring, and family conflict, on the changes using multilevel modeling. The data from Korea Youth Panel Survey(KYPS) of fourth graders who were followed over five years were analyzed. The results indicated that there was a significant average increase followed by a slight decrease in aggression over time; that is, the data followed a quadratic trend. Parental attachment, parental monitoring, and family conflict had significant time-independent effects on aggression, while only family conflict had a significant time-dependent effect on aggression. These results imply that family factors need to be emphasized in planning prevention and intervention programs to reduce aggression during adolescence.

본 연구는 초기 청소년기의 공격성 수준이 시간에 따라 어떠한 변화를 보이는지, 그리고 그러한 변화에 가족요인, 즉, 부모애착, 부모감독, 가족갈등이 어떠한 영향을 미치는지를 검증하고자 하는 것이다. 이를 위하여 본 연구에서는 한국청소년패널(KYPS) 초등학교 4학년 1~5차년도 자료에 대하여 다층모형을 구성하여 가족요인을 시간의존적 변수로 처리한 후 시간독립적 효과와 시간의존적 효과에 대한 실증적 검증을 실시하였다. 분석 결과, 5년 동안 청소년의 공격성 수준은 증가하다가 그 증가율이 감소하는 이차함수 패턴을 보이는 것으로 확인되었다. 그리고 부모애착, 부모감독, 가족갈등은 공격성에 유의한 시간독립적 효과를 보이는 반면, 시간의존적 효과를 보이는 가족요인은 가족갈등 뿐이었다. 이러한 결과에 근거하여 청소년기 공격성에 대한 예방 및 개입과 관련된 함의가 제시되었다.

Keywords

References

  1. 김웅수, 김성진, "소년보호과정 청소년의 비행인식 결정요인에 관한 연구", 청소년복지연구, 제12권, 제2호, pp.1-22, 2010.
  2. http://blog.naver.com/PostView.nhn?blogId=bak bht&logNo=156204036&redirect=Dlog
  3. 한국청소년정책연구원, 아동․청소년 정신건강증진을 위한 지원방안 연구 I-총괄보고서, 한국청소년정책연구원, 2011.
  4. 이익섭, 최정아, "청소년의 집단괴롭힘 피해경험과 학교부적응 간의 경로분석: 우울 및 공격성을 중심으로", 한국청소년시설환경학회 논문집, 제6권, 제1호, pp.47-58, 2008.
  5. 이혜은, 최정아, "청소년의 지위비행과 폭력비행에 영향을 미치는 환경 및 개인요인 검증, 청소년학연구, 제15권, 제1호, pp.197-221, 2008.
  6. S. Kellam, G. Rebok, N. Ialongo, and L. Mayer, "The Course and Malleability of Aggressive Behavior from Early First Grade into Middle School: Results of a Developmental Epidemiologically-based Preventive Trial," Journal of Child Psychology and Psychiatry, Vol.35, pp.259-281, 1994. https://doi.org/10.1111/j.1469-7610.1994.tb01161.x
  7. D. J. Pepler and K. H. Rubin, The Development and Treatment of Childhood Aggression, Erlbaum, 1991.
  8. L. R. Huesmann, L. D. Eron, M. M. Lefkowitz, and L. O. Walder, "Stability of Aggression over Time and Generations," Developmental Psychology, Vol.20, pp.1120-1134, 1984. https://doi.org/10.1037/0012-1649.20.6.1120
  9. R. Loeber and D. Hay, "Key Issues in the Development of Aggression and Violence from Childhood to Early Adulthood," Annual Review of Psychology, Vol.48, pp.371-410, 1997. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.48.1.371
  10. U. Bronfenbrenner, The Ecology of Human Development: Experiments by Nature and Design, Harvard University Press, 1979.
  11. K. J. Karriker-Jaffe, V. A. Forshee, S. T. Ennett, and C. Suchindran, "Associations of Neighborhood and Family Factors with Trajectories of Physical and Social Aggression during Adolescence," Journal of Youth and Adolescence, Vol.41, pp.861-877, 2013.
  12. A. D. Lissuzzo, Parent Relationship Quality and Child Aggression: The Mediating Role of Family Functioning, Unpublished doctoral dissertation, University of Illinois at Chicago, 2005.
  13. 서미정, "아동과 청소년의 외현적, 관계적 공격성의 성별 차이 및 관련변인에 대한 메타분석", 아동학회지, 제32권, 제2호, pp.143-162, 2011.
  14. 권연희, "유아의 관계적 및 외현적 공격성에 대한 부정적 정서성, 정서조절, 어머니양육행동의 영향", 한국생활과학회지, 제20권, 제5호, pp.927-940, 2011. https://doi.org/10.5934/KJHE.2011.20.5.927
  15. 김선숙, "부모의 양육행동이 아동의 공격성에 미치는 영향 : 정서조절의 매개효과를 중심으로", 사회복지연구, 제32권, pp.65-95, 2007.
  16. 박희경, 김은정, "지각된 어머니와의 애착과 아동 공격성의 관계: 정서 변인의 매개효과를 중심으로", 한국청소년연구, 제23권, 제2호, pp.73-100, 2012.
  17. 이영화, 김경연, "부모의 양육태도와 아동의 공격성 간의 관계에 대한 아동의 사회적 기술의 매개효과", 대한가정학회지, 제50권, 제2호, pp.1-10, 2012. https://doi.org/10.6115/khea.2012.50.2.001
  18. 정소희, 권유경, "지역사회SES, 부모양육태도, 아동의 학교적응과 공격성, 사회복지연구", 제41권, 제3호, pp.397-402, 2010.
  19. 김동기, 홍세희, "다층모형을 적용한 청소년의 외현적 공격성 변화 추정 : 변화에 있어서의 개인차에 대한 생태학적 요인 검증", 조사연구, 제8권, 제2호, pp.21-42, 2007.
  20. 김재철, 성경주, 최원형, "초기 청소년의 공격성에 대한 부모애착, 교사애착, 친구애착의 영향 비교", 아동교육, 제19권, 제1호, pp.97-113, 2010.
  21. 노언경, 홍세희, "준모수적 집단 중심 방법을 적용한 청소년기 초기의 공격성 변화에 따른 잠재 계층 분류와 관련요인 검증, 조사연구", 제10권, 제3호, pp.37-58, 2009.
  22. 서미정, "초기 청소년의 외현적 공격성 변화와 비행, 우울/불안 및 학업성취감 : 잠재성장분석", 한국청소년연구, 제20권, 제2호, pp.141-167, 2009.
  23. 서미정, "아동의 외현적, 관계적 공격성의 변화 유형 및 고위험 변화집단 예측요인", 한국아동복지학, 제38권, pp.157-186, 2012.
  24. K. J. Karriker-Jaffe, Neighborhood and Family Effects on Trajectories of Physical and Social Aggression during Adolescence: Three Studies using Multilevel Growth Curve Modeling, Unpublished doctoral dissertation. University of North Carolina at Chapel Hill, 2006.
  25. G. S. Pettit, J. E. Bates, K. A. Dodge, and D. W. Meece, "The Impact of After-school Peer Contact on Early Adolescent Externalizing Problems is Moderated by Parental Monitoring, Perceived Neighborhood Safety, and Prior Adjustment," Child Development, Vol.70, pp.768-778, 1999. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00055
  26. A. Bandura, Aggression : A Social Learning Analysis, Prentice Hall, p.2, 1973.
  27. R. D. Parke and R. G. Slaby, The Development of Aggression. In P. H. Mussen (Series Ed.) and E. M. Hetherington (Vol. Ed.), Handbook of Child Psychology: Vol.4, Socialization, Personality, and Social Development 4th ed., pp.547-641, Wiley, p.549, 1983.
  28. J. L. Aber, J. L. Brown, and S. M. Jones, "Developmental Trajectories toward Violence in Middle childhood: Course, Demographic Differences, and Response to School-based Intervention," Developmental Psychology, Vol.39, No.2, pp.324-348, 2003. https://doi.org/10.1037/0012-1649.39.2.324
  29. A. D. Farrell and T. N. Sullivan, "Impact of Witnessing Violence on Growth Curves for Problem Behaviors among Early Adolescents in Urban and Rural Settings," Journal of Community Psychology, Vol.32, No.5, pp.505-525, 2004. https://doi.org/10.1002/jcop.20016
  30. A. D. De Haan, P. Prinzie, and C. Dekovic, "Change and Reciprocity in Adolescent Aggressive and Rule-breaking Behaviors and Parental Support and Dysfunctional Discipline," Development and Psychopathology, Vol.24, pp.301-315, 2012. https://doi.org/10.1017/S0954579411000848
  31. R. C. Swaim, K. L. Henry, and K. Kelly, "Predictors of Aggressive Behaviors among Rural Middle School Youth," Journal of Primary Prevention, Vol.27, pp.229-244, 2006. https://doi.org/10.1007/s10935-006-0031-2
  32. K. W. Griffin, G. J. Botvin, L. M. Scheier, T. Diaz, and N. L. Miller, "Parenting Practices as Predictors of Substance Use, Delinquency, and Aggression among Urban Minority Youth: Moderating Effects of Family Structure and Gender," Psychology of Addictive Behaviors, Vol.14, No.2, pp.174-184, 2000. https://doi.org/10.1037/0893-164X.14.2.174
  33. S. Kim, P. Orpinas, R. Kamphaus, and S. H. Kelder, "A Multiple Risk Factors Model of the Development of Aggression among Early Adolescents from Urban Disadvantaged Neighborhoods," School Psychology Quarterly, Vol.26, No.3, pp.215-230, 2011. https://doi.org/10.1037/a0024116
  34. 장성화, "초등학생의 가족건강성과 인터넷 중독간의 관계: 학교적응을 매개변인으로", 한국콘텐츠학회논문지, 제13권, 제7호, pp.463-472, 2013. https://doi.org/10.5392/JKCA.2013.13.07.463
  35. 허정철, "부모의 양육태도와 의사소통이 청소년의 진로의사결정에 미치는 영향", 한국콘텐츠학회논문지, 제10권, 제9호, pp.504-513, 2010. https://doi.org/10.5392/JKCA.2010.10.9.504
  36. G. R. Patterson, B. D. DeBaryshe, and E. Ramsey, "A Developmental Perspective on Antisocial Behavior," American Psychologist, Vol.44, No.2, pp.329-335, 1989. https://doi.org/10.1037/0003-066X.44.2.329
  37. F. Rothbaum, and J. R. Weisz, "Parental Caregiving and Child Externalizing Behavior in Nonclinical Samples: A Meta-analysis," Psychological Bulletin, Vol.116, pp.55-74, 1994. https://doi.org/10.1037/0033-2909.116.1.55
  38. D. Laible, G. Carlo, and M. Raffaelli, "The Differential Relations of Parent and Peer Attachment to Adolescent Adjustment," Journal of Youth and Adolescence, Vol.29, pp.45-59, 2000. https://doi.org/10.1023/A:1005169004882
  39. 유혜경,남현우, "초등학교 고학년의 부, 모 애착, 또래애착, 성역할정체감과 공격성의 관계", 청소년학연구, 제17권, 제6호, pp.215-238, 2010.
  40. V. E. Cabrera, M. R. Gonzalez, and I. P. Guevara, "Parental Stress, Harsh Treatment and Parental Monitoring as Factors Associated with Aggressive Behavior," Universitas Psychologica, Vol.11, No.1, pp.241-254, 2012.
  41. S. K. McNeil, The Relation Between Parental Discipline Practices, Gender, and Children's Overt and Relational Aggression, Unpublished doctoral dissertation, University of Minnesota, 2001.
  42. C. Buehler, C. Anthony, A. Krishnakumar, G. Stone, J. Gerard, and S. Pemberton, "Interparental Conflict and Youth Problem Behaviors: A Meta-analysis," Journal of Child and Family Studies, Vol.6, No.2, pp.233-247, 1997. https://doi.org/10.1023/A:1025006909538
  43. D. M, Capaldi and S. Clark, "Prospective Family Predictors of Aggression toward Female Partners for at-risk Young Men," Developmental Psychology, Vol.34, pp.1175-1188, 1998. https://doi.org/10.1037/0012-1649.34.6.1175
  44. P. R. Smokowski, K. L. Cotter, C. I. Robertson, and S, Guo, "Anxiety and Aggression in Rural Youth: Baseline Results from the Rural Adaptation Project," Child Psychiatry and Human Development, Vol.44, pp.479-492, 2013. https://doi.org/10.1007/s10578-012-0342-x
  45. 한국청소년정책연구원, 한국청소년패널조사(KYPS) 초4 패널 1-5차년도 User's Guide, 한국청소년정책연구원, 2010.
  46. 홍세희, 다층모형을 이용한 종단연구 방법론, S&M 리서치 그룹, 2009.
  47. D. B. McCoach and B. Kaniskan, "Using Time-varying Covariates in Multilevel Growth Models," Frontiers in Psychology, Vol.1, No.17, pp.1-12, 2010.
  48. A. M. Grundy, D. M. Gondoli, and E. H. B. Salafia, "Hierarchical Linear Modeling Analysis of Change in Maternal Knowledge over the Transition to Adolescence," Journal of Early Adolescence, Vol.30, No.5, pp.707-732, 2010. https://doi.org/10.1177/0272431609341047
  49. I. B. Son and J. A. Choi, "Parental Knowledge Trajectory and Its Relationships with Parental Warmth and Adolescent Disclosure for Korean Adolescents," Children and Youth Services Review, Vol.35, pp.1643-1649.
  50. P. Boxer and E. F. Dubow, "A Social-cognitive Information Processing Model for School-based Aggression Reduction and Prevention Programs: Issues for Research and Practice," Applied and Preventive Psychology, Vol.10, pp.177-192, 2002.
  51. T. N. Thornton, C. A. Craft, L. L. Dahlberg, B. S. Lynch, and K. Baer, Best Practices of Youth Violence Prevention: A Sourcebook for Community Action, Centers for Disease Control and Prevention, 2000.
  52. F. M. Sessa, S. Avenevoli, L. Steinberg, and A. S. Morris, "Correspondence among Informants on Parenting: Preschool Children, Mothers, and Observers," Journal of Family Psychology, Vol.15, No.1, pp.53-68, 2001. https://doi.org/10.1037/0893-3200.15.1.53
  53. H. Stattin and M. Kerr, "Parental Monitoring: A Reinterpretation," Child Development, Vol.71, No.4, pp.1072-1085, 2000. https://doi.org/10.1111/1467-8624.00210