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Evaluation of the Life and Job Satisfaction of Indie Musicians

인디 뮤지션의 삶과 직업 만족도에 관한 연구

  • 정윤경 (순천향대학교 신문방송학과) ;
  • 전경란 (동의대학교 디지털문화콘텐츠학전공) ;
  • 김종하 (한라대학교 미디어콘텐츠학과)
  • Received : 2015.10.23
  • Accepted : 2015.12.15
  • Published : 2016.04.28

Abstract

Academic interests have long left from the field of indie musicians, despite of their social and cultural values. This also means indie musician policies have enjoyed lack of evaluation. Main purpose of this study is to understand the indie musicians' environment, music activities and their job satisfaction by employing online survey method which were conducted over 105 Korean indie musicians. Survey results show that indie musicians feel the lack of performing facilities that can hold over 50 seats. Indie musician group with experience of 6 years and more has more chances of performing at big facilities. This group also tends to play more often, and earn more money from music activities. Also, analysis shows that satisfaction level of Indie musicians is affected by two factors - music activities and social reputation. From the results, we can conclude that indie musician policy needs to build grounds to harmonize supports from various field rather than play as a single supporter. Patriarchal attitude that government should do and can do everything is no more in effective at least in indie music field.

인디뮤지션에 대한 사회적 의미와 관심이 높아지고 있음에도 불구하고, 인디뮤지션을 학술적인 차원에서 이해하기 위한 시도와 이들을 위한 제도적 평가는 미흡했다. 본 연구에서는 105명의 국내 인디뮤지션에 대한 온라인 설문 조사를 통해 이들의 음악 환경, 음악 활동의 특성, 인디뮤지션 만족도에 영향을 미치는 요인들을 살펴보고자 하였다. 분석 결과, 대부분의 응답자들은 작업 시설과 50석 이상의 공연장 이용 기회가 부족하다고 평가한 것으로 나타났다. 또한 활동 경력이 6년 이상인 집단의 경우, 대형 공연장 공연 기회가 많으며, 음악 활동 횟수와 음악 활동 수입이 상대적으로 높은 것으로 나타났다. 인디뮤지션의 만족도에는 음악활동 횟수, 사회적인 인정이 영향을 미치는 것으로 나타났다. 인디뮤지션에 대한 지원제도는 다양한 영역에서 제공되는 지원이 서로 조화를 이루는 토대를 마련하는데 집중해야할 것이며, 정부가 모든 것을 해야 한다는 가부장적 사고를 버리고 다양한 부문과의 조율을 통해 인디뮤지션의 창작을 독려해야할 것이다.

Keywords

References

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