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Effect of Interactivity on Cognitive-affective-behavioral User Responses: Focusing on Korean and Chinese Mobile Users

상호작용성이 사용자의 인지-정의-행위적 반응에 미치는 영향: 한국과 중국 모바일 사용자를 중심으로

  • Received : 2016.02.01
  • Accepted : 2016.04.04
  • Published : 2016.06.28

Abstract

This study aims to investigate how perceived interactivity between the mobile messenger application and its user gives rise to user's enjoyment and continuous usage intention. Perceived interactivity was assumed to be formed by the combination of control, share, and responsiveness in light of the previous studies. The relations between perceived interactivity, enjoyment, and usage intention are hypothesized on the basis of the pleasure-arousal-dominance emotional state model, the theory of reasoned action, and the theory of planned behavior. Survey data were collected from 481 mobile messenger users in Korea and China. In order to test hypotheses, structural equation modeling analyses were conducted. As a result, perceived interactivity concerning connectedness and responsiveness not only positively affected enjoyment, but also had a significant effect on usage intention. However, while control positively influenced usage intention, it was not significantly related to enjoyment. In addition, there was a positive relation between enjoyment and usage intention. Incidentally, multi-group analysis was conducted to explore the differences between Korean and Chinese users. The findings would provide managerial implications for mobile messenger corporations on causal effects of perceived interactivity and the differences of the path coefficients between in Korea and China.

본 연구는 모바일 메신저 애플리케이션과 사용자 사이에 인지된 상호작용성이 어떻게 즐거운 감정과 지속적 사용의도를 유발시키는가를 검증하기 위하여 수행되었다. 본 연구는 메신저 애플리케이션에 대한 사용자의 인지된 상호작용성이 제어, 공유, 응답 요인에 의하여 형성된다고 보았다. 인지된 상호작용성, 즐거움, 사용의도 사이의 관계는 PAD 감정모형, 합리적 행동이론, 그리고 계획된 행동이론을 이용하여 연구가설로 설정되었다. 연구모형을 검증하기 위하여 한국과 중국에서 총 481개의 설문 데이터가 수집되었고, 구조방정식을 이용하여 가설을 검증하였다. 연구결과, 인지된 상호작용성인 공유와 응답 요인은 즐거움에 긍정적 영향을 미칠 뿐만 아니라, 사용의도에도 유의한 영향력을 가지는 것으로 도출되었다. 그러나 제어는 사용의도에는 긍정적 영향을 주지만, 즐거움에는 유의한 영향력을 가지지 않는 것으로 도출되었다. 그리고 즐거움과 사용의도 사이에는 긍정적 인과관계가 존재하였다. 본 연구는 부가적으로 한국과 중국 사용자들 사이의 차이점을 탐색하기 위하여 다중집단 차이분석을 실시하였다. 연구 결과를 바탕으로 모바일 메신저 서비스를 제공하는 기업들에게 인지된 상호작용성이 가지는 인과적 영향력과 한국과 중국 사이에 존재하는 경로계수 차이에 대한 시사점을 논의하였다.

Keywords

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