DOI QR코드

DOI QR Code

Online Master's Degrees in Music Education

온라인 원격 학위 과정에 대한 고찰 : 미국의 음악교육 석사학위 과정을 중심으로

  • Received : 2016.12.20
  • Accepted : 2017.01.06
  • Published : 2017.02.28

Abstract

Online education is a new domain of learning that combines distance learning with the practice of face-to-face instruction utilizing computer-mediated communication. As technology continues to develop and the needs of teachers require better access to higher learning, online graduate degree programs can be a valid alternative. Some institutions in the United States have already offered graduate degrees in music education through the online distance learning. In this study, 8 accredited online graduate degree programs in music education were identified in terms of curriculum requirement, program requirement, and admission requirement. Online programs offer considerable benefits of convenience, while their drawbacks relates to the quality of learning, feelings of weaker interpersonal interaction. More researches need in order for online music programmers to achieve higher standards of instruction and to inform other disciplines in the fields of arts education and the performing arts.

정보통신의 발달과 함께 평등한 교육기회를 제공해야 한다는 인식은 원격교육의 발달을 가져오게 되었으며, 이는 미래의 새로운 교육시스템으로 자리 잡고 있다. 학위 취득을 원하는 현직 교사들에게 온라인 원격교육은 시간적, 공간적 제약, 비용과 같은 걸림돌 없이, 전문성을 함양할 수 있는 대안으로 제시되고 있으며, 미국에서는 이미 음악교육 분야에서 온라인 석사학위과정이 운영되고 있다. 이에 National Association of Schools of Music(NASM)이 승인한 총 8개의 대학을 선정하여, 입학요건, 프로그램의 특징, 교육과정을 비교분석하였다. 온라인 원격교육의 편리함을 담보로 한 양적 팽창과 함께 온라인 교육과정의 질에 대한 우려도 계속적으로 제기되고 있다. 온라인 교육을 위한 교수진의 재교육 뿐 아니라, 기술적 지원에 대한 문제, 지적재산권, 소유권과 같은 행정적인 문제, 시스템 구축을 위한 기술적 문제, 온라인 교육과정의 계획, 개발, 평가를 위한 기준 마련 등 생각해야 될 부분이 많이 있다. 하지만, 다양한 관점에서의 연구를 바탕으로 교육이론과 실제사이의 격차를 줄여 나간다면 궁극적으로, 지리적, 시간적으로 소외된 계층에게 학습의 기회를 제공함으로써 국가 경쟁력 강화에 이바지 할 것으로 기대된다.

Keywords

References

  1. 오은진, 성인학습자의 학습유형에 따른 e-Learning (원격)학습 효과 제고 방안, 한국직업능력개발원, 2003.
  2. J. Sherbon and D. Kish, "Distance Learning and the Music Teacher," Music Educators Journal, Vol.92, No.2, pp.36-41, 2005. https://doi.org/10.2307/3400195
  3. Y. Lee and H. Nguyen, "Get your Degree from an Educational ATM: An Empirical Study in Online Education," International Journal on E-Learning, Vol.6, No.1, pp.31-40, 2007.
  4. 한국교육개발원 교육기본통계(2011-2016).
  5. 박명숙, "온라인 음악교육에서 이러닝 품질이 학습성과에 미치는 영향연구," 음악교육공학, 제28권, pp.1-15, 2016.
  6. 김현수, 최형림, 김선희, "가상교육의 핵심성공요인," 교육공학연구, 제15권, 제1호, pp.241-264, 1999.
  7. L. Densford, "Motorola University: The Next 20 Years," Corporate University Review, Vol.7, No.1, pp.1-9, 1999.
  8. P. Burnard, "Reframing Creativity and Technology: Promoting Pedagogic Change in Music Education," J. of Music, Technology and Education, Vol.1, 2007.
  9. K. Walls, "Distance Learning in Graduate Music Teacher Education Promoting Professional Development and Satisfaction of Music Teachers," J. of Music Teacher Education, Vol.18, pp.55-66, 2008. https://doi.org/10.1177/1057083708323137
  10. S. Crim, "An Examination of Social Presence in an Online Learning Environment," Dissertation Abstracts International(UMI No. 3234239), 2006.
  11. V. Fung, "Perception of the Need for Introducing Flexible Learning in Graduate Studies in Music Education: A Case Study," College Music Symposium, Vol.44, pp.107-120, 2004.
  12. J. Adams and M. DeFleur, "The Acceptability of Online Degrees Earned as a Credential for Obtaining Employment," Communication Education, Vol.551, No.1, pp.32-45, 2006.
  13. R. Kos Jr. and A. Goodrich, "Music Teachers' Professional Growth: Experiences of Gaduates from an Online Graduate Degree Program," Visions of Research in Music Education, Vol.22, pp.1-26, 2012.
  14. N. Kruse, S. Harlos, R. Callahan, and M. Herring, "Skype Music Lessons in the Academy: Intersections of Music Education, Applied Music and Technology," J. of Music, Technology and Education, Vol.6, pp.43-60, 2013. https://doi.org/10.1386/jmte.6.1.43_1
  15. www.auburn.edu/music,www.bu.edu/cfa/music, www.ecu.edu/ music, www.finearts.ohio.edu/music,www.music.sfasu.edu.www.hawaii.edu/uhmmusic,www.umt.edu.www.usm.edu/music
  16. S. Levy, "Six Factors to Consider when Planning Online Distance Learning Programs in Higher Education," Online J. of Distance Learning Administration, Vol.6, No.1, 2003.
  17. R. Palloff and K. Pratt, Building Learning Communities in Cyberspace, Jossey-Bass, 1999.
  18. L. Zheng and S. Smaldino, "Key Instructional Design Elements for Distance Education," The Quarterly Review of Distance Education, Vol.4, No.2, pp.153-166, 2003.
  19. M. William, "Online Education in School," The International J. of Educational Management, Vol.14, No.7, pp.315-324, 2000. https://doi.org/10.1108/09513540010378969