A Study on the Daylight Illumination Environment of a Classroom and a Glare Phenomenon on the Blackboard

교실의 주광 조명환경과 철판의 눈부심 현상에 관한 연구

  • Published : 1996.11.01

Abstract

Glare phenomenon by sun's altitude and strong sunlight make a much visual handicap. And so, it reaches to unreadable situation although enough illumination in the fore site student of a window site and passage site. In school student seat arrange in the order of their height. So, cause the eyesight acuity according to distance is different, eyesight of backseat's student drop 1.0 and less in spite of 1.0, a learning effect reduces rather then that of the fore site student for site and Passage sitestudents. Therefore. in school, the conclusion's alteration of school structure, position's alteration and material quality's improvement of blackboard are needed, should be local lighting in blackboard. Therefore, we think that in other in improve the effect of lesson by the student, the student seats are not given by uniform disposition in the order of their height but change by a specified period.

계절별로 태양의 위치와 강렬한 광선에 의한 칠판의 눈부심 현상은 교실내 조도가 충분한데도 불구하고 복도쪽과 창쪽의 앞줄 학생에게는 많은 시각 장애를 주어 판서를 읽을 수 없는 상태에까지 이르고 있으며 흐린날과 비오는날은 교실 조도가 매우 낮아 수업을 하기에 매우 어려운 상태에 이르고 있다. 학교에서는 자리배치를 획일적으로 키순으로 정하고 있는데 거리에 따른 시력인지도가 차이가 나서 뒷자리 학생은 시책이 1.0인데도 불구하고 1.0이하로 시력이 저하되고 창쪽과 복도쪽의 앞줄 학생은 눈부심 현상에 따른 판서의 인지도(시력)가 매우 낮아 학습효과가 반감되고 학습의욕을 떨어뜨리는 요인이 되고 있다. 따라서 학교에서는 학교 건물의 구조 변경과 칠판의 위치변경 및 재질향상을 시키며 칠판에 대한 국부적인 조명시설을 해주어야 하며 학생들의 자리를 획일적으로 키순으로 배치할 것이 아니라 일정한 주기로 바꿔 주어야 할 것으로 사료된다.

Keywords