A Basic Study for Web Site's Stimulation of Domestic Construction Companies

국내 건설업체의 웹사이트 활성화를 위한 기초적 연구

  • 박신 (영남대 건축공학과) ;
  • 안용선 (영남대 건축공학과)
  • Published : 2001.11.01

Abstract

Nowadays, most domestic construction companies are concentrating their interests on IT areas, so a variety advanced techniques such as CRM, SCM, ERP have been adopted by them. this is one of the ways to survive in the domestic market. It is the current tendency in the construction business. But, Home Pages of domestic construction companies are composed of simple structures which are limited to simple advertisements of each company or simple system application. It has been reported that customers are still maintaining low participation in this situation. This study first will analyze implementation situations in other business area's and survey people's opinions in construction-related areas. Then we will provide basic data for web-site's stimulation of construction companies.

오늘날 국내 기업들의 관심은 업종을 가리지 않고 정보기술(IT)로 집중하여 고객관계관리(CRM), SCM, ERP등과 같은 다양한 기법들을 도입하지 않으면 경쟁에서 도태될 것 같은 분위기로 전환되고 있으며, 이러한 사항은 건설산업에서도 나타나고 있다. 그러나 국내 건설기업들의 홈페이지에는 단순히 자사의 홍보나 시스템 활용부문에 한정된 구성을 취하고 있으며, 고객들의 참여유도 역시 낮은 수준을 유지하고 있는 실정으로 조사되었다. 이에 본 연구는 타 산업의 구축사례와 건설관련자들의 설문조사를 분석하여 고객관계관리(CRM) 개념을 기반으로 한 건설기업들의 웹사이트 활성화를 위한 기초자료를 제시한다.

Keywords