Estimation of Coastal Terrain Differences by time-series using GSIS and The chart

GSIS를 이용한 해안 지형의 시계열 변화량 추출

  • Published : 2002.04.01

Abstract

Because western sea on the shore development is threatening sea ecosystem by decrease of silt and large size land-reclamation work by industrialization causes surrounding weather change and sea change, generate much changes bottom of the sea topography and coastline. Also, is influencing to route for safe entry into port of ship, departure. Therefore, this research did 0m boundary line, anxiety 2m line which appear to coastline of land portion and the border of silt using sea base level of lowest low tone side that is base line that appear because of sea waves to basis data numerical value Tuesday, numerical value by divide drawing that is changed to 4 area and analyze change degree of new airport construction and new town development, seashore by western sea district along the coast development of tide embankment construction and so on and bottom of the sea recognize.

서해 연안의 개발은 갯벌의 감소로 해양생태계를 위협하고 있으며 산업화에 따른 대형 매립공사는 주변의 기상변화와 해상변화를 일으켜 해저지형 및 해안선에 많은 변화를 발생시키고 있다. 또한 선박의 안전한 입, 출항을 위한 항로에 영향을 주고 있다. 따라서 본 연구는 해도에 나타난 기준선인 최저저조면의 해양 기준면을 기초 자료로 사용하여 육지부분의 해안선과 갯벌의 경계로 나타나는 0m경계선, 수심2m선을 수치화 하였으며, 수치화 된 도면을 4개의 구역으로 구분하여 분석함으로써 신공항건설과 신도시개발, 방조제공사 등의 서해 연안 개발에 따른 해안과 해저의 변화 정도를 알아보았다.

Keywords