A 3D Watermarking on STL using Vertex domain

버텍스 영역을 이용한 STL에서의 3차원 디지털 워터마킹

  • Published : 2002.05.01

Abstract

This paper is a research about method, that is used in Rapid Prototyping system, that inserts and extracts watermark in STL(standard transform language) that has a 3D geometrical model. The proposed algorithm inserts watermark in the vertex domain of STL facet without the distortion of 3D model. If we make use of a established algorithm for watermarking of STL, a watermark inserted to 3D model can be removed by simple attack that change order of facet. The proposed algorithm has robustness about these attack. Experiment results verify that the proposed algorithm, to encode and decode watermark in STL 3D geometrical model, doesn't distort a 3D model at all. And it shows that the proposed algorithm is available.

본 논문은 신속조형(RP: rapid prototyping) 시스템에서 사용되며 3D 기하학적 형상 모델을 가지고 있는 STL(standard transform language)에 워터마크를 삽입하는 방법에 관한 연구이다. 제안된 알고리즘은 3D 형상 데이터의 왜곡이 전혀 없이 패싯(facet, mesh)의 버텍스(vertex) 영역에 워터마크를 삽입한다. 기존의 알고리즘으로 STL에 워터마크를 삽입할 경우, 패싯의 저장순서를 변경하는 단순한 공격으로도 워터마크가 제거된다. 제안된 알고리즘은 패싯의 저장 순서 변경과 같은 공격에 대한 강인성을 가질 뿐만 아니라, 비가시성(invisibility)도 충족한다. 제안된 알고리즘으로 STL 3D 형상에 워터마크를 삽입하고 추출하는, 실험 결과들은 3D 원형상을 전혀 왜곡하지 않고 워터마크의 삽입과 추출이 가능함을 보여준다.