A Simulator Study on Yaw-checking and Course-keeping Ability of Directionally Unstable Ships

침로불안정한 선학의 변침 및 보침 성능에 관한 시뮬레이터 연구

  • Sohn Kyoungho (Dept. of Ocean Systems Engineering, Korea Maritime University) ;
  • Lee Dongsub (Korea Institute cf Maritime & Fisheries Technology)
  • 손경호 (한국해양대학교 해양시스템공학부) ;
  • 이동섭 (해양수산연수원)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

Yaw-checking and course-keeping ability in IMO's ship manoeuvrability standards is reviewed from the viewpoint cf sole navigation Three kinds of virtual series-ships, which have different course instability, are taken as test models. The numerical simulation on Z-test is carried out in order to examine the correlation between known manoeuvrability in spiral characteristics and various kinds of overshoot angle. Then simulator experiments are executed with series-ships in a curoed, narrow waterway by six operators(five active pilots and one ex-captain) in order to examine the correlation between known manoeuvrability and degree of manoeuvring difficulty. IMO criteria for yaw-checking and course-keeping ability are discussed and revised criteria are proposed.

본 연구에서는 선박의 안전항해의 관점에서 IMO조종성기준 중 변침 및 보침 성능에 관해 검토하였다. 침로불안정의 정도가 각각 다른 세척의 시리즈선박을 채택하여 지그재그시험에 관한 수치시뮬레이션을 수행하여 침로불안정의 정도와 오버슈트각 사이의 관계를 규명하였다. 그 결과 오버슈트각은 변침 및 보침 성능의 기준이 될 수 있음을 확인하였다. 그리고 자체개발한 시뮬레이터를 활용하여 시리즈선박의 항로항행에 관한 실시간 시뮬레이션 실험을 수행하여 선박의 조종난이도와 침로불안정의 정도 사이의 관계를 규명하였다. 아울러 수치시뮬레이션과 시뮬레이션실험 결과를 토대로 IMO조종성기준의 변침 및 보침 성능에 관한 새로운 안을 제시하였다.

Keywords