Steady State Operational Characteristic Analysis of the Propulsion System for the Canard Rotor Wing UAV in three different Flight Modes

비행 모드에 따른 CRW UAV 추진시스템의 정상상태 운전특성 해석

  • 공창덕 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 강명철 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 기자영 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 박종하 (조선대학교 항공우주공학과) ;
  • 양수석 (한국항공우주연구소) ;
  • 전용민 (한국항공우주연구소)
  • Published : 2003.10.01

Abstract

In this study, a performance model of the Smart UAV propulsion system with ducts, tip jets and variable main nozzle, which has flight capability of the rotary wing mode for the take-off/landing and low speed forward flight as well as the fixed wing mode for high speed forward flight, has been newly developed. With the proposed model, steady-state performance analysis was performed at various flight modes and conditions, such as rotary wing mode, fixed wing mode, compound wing, mode altitude and flight speed.

본 연구에서는 회전익 상태에서 이/착륙, 저속 전진비행을 하고, 고정익 상태에서 고속 전진비행을 하는 스마트 무인기 추진시스템을 모델링하고 회전익 모드, 고정익 상태의 고속 비행모드, 팁 제트 노즐과 주 엔진 노즐을 모두 이용하는 혼합모드에 대해 정상상태 성능해석을 수행하였다.

Keywords