A Study on Optimal CM Service and Practice Considering the Characteristic of Owner

발주자의 특성을 고려한 CM업무 최적 활용에 관한 연구

  • 김해선 (연세대학교 건축공학과) ;
  • 박영호 (연세대학교 건축공학과) ;
  • 백준홍 (연세대학교 건축공학과)
  • Published : 2003.11.01

Abstract

This paper suggests that construction management services should be performed considering the owner's and the project's characteristics through the examples of the successful projects. For this study, the critical CM services in each phase regarding schedule management, cost management and information management are presented and the problems of the CM delivery system in Korea are analyzed with respect to policies, users, suppliers/CMrs and construction environments. Besides, the situation of the delivery systems in Korea and the differences of each delivery system are presented. It is concluded that, for the settlement of CM delivery system in public construction market and, ultimately, the successful execution as an agent of the owner, CMr should diversify the services and give the optimum CM services appropriate for each project's characteristics.

이번 연구에서는 CM제도의 활성화를 위해 발주자치 특성과 프로젝트의 특성에 부합하는 CM업무가 수행되어 져야 한다는 것을 실제 프로젝트 수행사례를 통해 설명하고자 하였다. 이를 위해 먼저 각 단계별로 CM의 업무인 일정관리, 원가관리, 정보관리 측면에서의 CM의 주요 업무를 정리하고, 국내의 CM제도 활성화를 위한 문제점을 정책적 측면, 수요자측면, 공급자/CM사업자 측면, 건설환경적 측면에서 분석하였다. 또한 CM제도의 정착을 위해서 해결되어져야 할 한국건설시장의 발주방식의 현황을 분석하고, 발주방식별 효율의 차이를 비교하였다. 이를 통해, CM제도가 공공건설시장에서 정착하고 경험과 기술적으로 취약한 발주자의 기능을 보완하기 위해서는 CMer 스스로가 CM업무영역을 다양화하여 사업별 특성에 부합하는 최적의 CM역할을 제공할 수 있음을 설명하였다.

Keywords