Characteristics of CM Projects in Local Government Client's motivation in selecting the CM procurement route

지방자치단체 CM사업 특징 분석에 관한 연구 : CM사업 채택 동기를 중심으로

  • Published : 2004.11.01

Abstract

Since construction management(CM) was recognized as a formal procurement route by law in 1995, it is interesting to observe the trend of its increasing adoption. Particularly in the public sector, local government clients more adopted the CM Procurement route than central government clients. The objective of this paper is to investigate and analyse the motivation of local government clients in selecting the CM procurement route. It is important to understand such motivation for achieving a better understanding of public client's CM needs and for promoting CM business in the public sector.

국내 건설산업에서 건설사업관리(CM)의 활성화 논의가 활발하게 진행되고 있는 가운데 최근 민간 및 공공부문에서 CM사업이 점차 증가하고 있는 추세이다. 공공부문의 CM사업은 강제사항이 아닌 임의사항인데도 불구하고 증가 추세를 보이고 있다는 것은 주목할 만한 특징이다. 공공부문 중 특히 지방자치단체 CM사업이 중앙정부에 비해 활발하게 발주되고 있으며, 본 연구의 목적은 최근 7년간 발주된 지자체 CM사례를 채택 동기의 관점에서 분석하여 주요 특징과 시사점을 도출하는 것이다. 지자체 사례를 중심으로 CM채택 동기에 대한 분석을 통해 특징과 시사점을 도출하는 것은 공공 발주자 CM수요의 특징을 이해하고 공공부문에서 CM활성화의 방향성을 모색한다는 측면에서 중요한 의의를 지닌다.

Keywords