Study on the Estimation of Collision Risk of Ship in Ship Handling Simulator using Environmental Stress Model

시뮬레이터 기반 환경스트레스를 이용한 선박 충돌위험도 추정에 관한 연구

  • Son Nam-Sun (Maritime Safety & Pollution Control Lab., KRISO/KORDI) ;
  • Gong In-Young (Maritime Safety & Pollution Control Lab., KRISO/KORDI) ;
  • Kim Sun-Young (Maritime Safety & Pollution Control Lab., KRISO/KORDI) ;
  • Lee Chang-Min (Maritime Safety & Pollution Control Lab., KRISO/KORDI)
  • 손남선 (한극해양연구원 해양안전방제연구본부) ;
  • 공인영 (한극해양연구원 해양안전방제연구본부) ;
  • 김선영 (한극해양연구원 해양안전방제연구본부) ;
  • 이창민 (한극해양연구원 해양안전방제연구본부)
  • Published : 2004.11.01

Abstract

Recently, many maritime accidents have been increased and the collisions due to human error are given a great deal of proportions out if them We develop the Real-time Collision Risk Monitoring System (CRMS) for the navigational officers to cope with the emergency situation promptly and thus to reduce the probability if casualty. In this study, the risk of collision is evaluated by two kinds if method. The first method is based on Fuzzy algorithm, which evaluates the risk of collision between traffic ships. The second method is based on Environmental Stress (ES) Model, where the total risk if collision is evaluated by the environmental stress felt by human. The developed real-time CRMS has been installed to the ship handling simulator system and its capabilities have been tested through simulator experiments.

최근 해난사고가 난로 증가되고 있으며, 특히, 인적과실로 인한 충돌사고의 비중은 $70\%$에 이르고 있다. 본 연구에서는 실시간 충돌위험도 표시 시스템을 개발함으로써, 충돌위험도를 사전에 인지함으로써 비상상황에 효과적으로 대처하고, 인적과실로 인한 충돌위험도를 줄이고자 하였다. 이를 위해 충돌위험도 추정에 있어, 2가지 방법을 비교 검토하였는데, 선박들 간에 충돌위험도를 평가하는 퍼지 알고리즘을 이용한 방법과 항해사가 느끼는 환경스트레스를 이용하여 충돌위험도를 평가하는 방법이다. 개발된 실시간 충돌위험도 표시 시스템을 검증하기 위해 선박운항 시뮬레이터에 설치하고 다양한 시뮬레이션을 수행하였다.

Keywords