Proceedings of the Korean Institute of Navigation and Port Research Conference (한국항해항만학회:학술대회논문집)
- 2005.10a
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- Pages.341-352
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- 2005
An Empirical Study on Factors Affecting the Relationship Quality in Shipping Service Market : Primarily on Relationship between liner Shipping Companies and Freight Forwarders
해운서비스시장에 있어서 관계질에 영향을 미치는 요인에 관한 실증연구 - 정기선사와 운송주선인간의 관계를 중심으로 -
- Choi Young-Ro (Division of Shipping Management, Korea Maritime University) ;
- Shin Han-Won (Division of Shipping Management, Korea Maritime University)
- Published : 2005.10.01
Abstract
This study tries to analyze the dynamic market mechanism adopting relationship marketing techniques targeting between the shipping companies and shippers. Shipping companies rely on sales operation. so that analyzing the relation of structure of shipping companies and shippers needs to focus on the sales person's characteristic relationship and shipping company characteristic relationship. Therefore this study tries to focused on shipping companies to make a long term relationship with shippers affect matters which are, main of relationship quality and antecedent factor of characteristics of the shipping company and characteristics of the salesperson. It can be proffered available informations for construction of long term relationship between shipping companies and shippers.
본 연구는 해운서비스 거래기업간의 관계를 대상으로 관계마케팅 기법을 적용함으로써 보다 동태적인 시장메카니즘을 분석하고자 수행되었다. 해운기업은 영업업무가 큰 비중을 차지하는 기업으로써 해운기업과 하주의 관계구조를 분석함에 있어서 고객의 접점에 있는 영업사원의 관계특성을 기업차원의 관계특성과 함께 고려해야할 필요가 있다. 따라서 본 연구는 해운서비스 공급기업에 초점을 맞추어 하주들과 장기협력관계를 구축하는데 영향을 미치는 관계의 질을 중심으로 그 선행요인인 관계특성과 성과요인인 장기협력관계를 실증분석함으로써 해운기업이 하주와 장기협력관계를 구축하는데 유용한 정보를 제공하고자 하였다.
Keywords