Empirical Study on the Effects of Quality Factors of ERP System on Organizational Performance

ERP시스템의 품질요인이 조직성과에 미치는 영향에 관한 실증연구

  • 성백춘 (대구미래대학 경리과) ;
  • 이장형 (대구대학교 회계정보학과) ;
  • 김현상 (대구대학교 회계정보학과)
  • Published : 2005.12.01

Abstract

The study of purpose is to analyze the effects of quality factors of ERP system on organizational performance. Where as many preceding studies have been focused on the factors of general service quality, this study analyzed interrelation between quality factors and organizational performance of corporation implemented ERP system using questionnaire. As compared with preceding studies which mainly concerned with system quality factors and information quality factors, this study specially added service quality to analyzing interrelation with organizational performance. Questionnaire consists of survey for the interrelation between ERP system implemented corporation and organizational performance. The results are as follows. First, quality factors of ERP system effected on organizational performance by t-test. Second, quality factors of ERP system showed significance statistically on the effects of organizational performance by t-test. The results of this study have a great expectation for the role of offering useful insight and information in the field of business and education. First, make sure that quality factors have significant effects on organizational performance when implemented ERP system in the business, investment and research on quality factors should be combined with. Second, in a sense that this study was added to service quality in research of quality factors by the detailed approaches which different from preceding studies, it is of highly practical use. Third, this study presents scientific foundation on quality improvement for quality factors of ERP system.

본 연구의 목적은 ERP시스템의 품질요인이 조직성과에 어떠한 영향을 미치는가를 실증적으로 조사 및 분석하였다. 많은 선행연구들이 일반품질요인에 초점을 두는 대신에 본 연구는 설문지를 사용하여 ERP시스템을 채택한 기업에 있어서 품질요인과 조직성과간의 상호관련성을 조사 연구하였다. 특히 선행연구들은 시스템품질과 정보품질만을 연구대상으로 설정한 것이 주류를 이루고 있는데 본 연구에서는 서비스품질을 추가하여 조직성과와의 관련성을 연구하였다는데 의미가 있다. 설문지는 ERP시스템을 도입한 기업을 대상으로 품질요인과 조직성과간의 관련성의 설문으로 구성된다. 연구결과는 다음과 같다. 첫째, ERP시스템의 품질요인이 조직성과에 t검정으로 영향을 미친다는 것이다. 둘째, ERP시스템의 품질요인이 t검정으로 조직성과에 통계적으로 유의하게 영향을 미친다는 것이다. 이 결과는 실무계 및 교육계에 유용한 통찰력과 정보를 제공할 것으로 기대한다. 첫째, ERP시스템을 기업이 도입할 때, 품질요인이 조직성과에 유의적인 영향을 미친다는 것을 사전에 숙지하고 품질요인에 대한 투자와 연구가 행되어야 한다는 것이다. 둘째, 본 연구는 지금까지의 선행연구와는 달리 서비스품질을 추가하여 연구함으로써 품질요인을 세부적으로 접근하였다는데 그 실용가치가 높다고 판단되며, 셋째, 본 연구는 ERP시스템의 품질요인의 질적향상에 대한 학문적 기초를 제공한다.

Keywords