A Study on Combustion Characteristics of End-Burning Hybrid Propulsion System with the Various Fuel

End-burning 하이브리드 추진시스템의 연료에 따른 연소특성 연구

  • 이승철 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김진곤 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 김수종 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 유우준 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과) ;
  • 이정표 (한국항공대학교 항공우주 및 기계공학과)
  • Published : 2005.11.01

Abstract

In this study, experimental studies were performed the combustion characteristics of end- burning hybrid propulsion system. PMMA, PE were used as fuel and gas oxygen as oxidizer. The regression rate depend on oxidizer flow rate also on thermodynamic properties of fuel. as result, empirical formula for regression rate was deduces with oxidizer flow rate and mass transfer coefficient B number.

본 연구에서는 연료 따른 End-Burning 하이브리드 추진 시스템의 연소 특성을 파악하기 위한 실험적 연구를 수행하였다. 연료로는 PMMA, PE를 사용하였으며 산화제는 기체 산소를 사용하였다. 연료의 후퇴율은 산화제 유량뿐만 아니라 연료의 열역학적 성질의 함수이다. 본 실험을 통하여 연료의 후퇴율이 산화제 유량과 물질전달계수인 B number로 표현된 경험식을 얻었다.

Keywords