A Study on Strategy for success of tourism e-marketplace

관광 e-마켓플레이스의 성공전략에 관한 연구

  • Published : 2006.11.10

Abstract

E-marketplace is a kind of B2B e-Business system that supports business transactions among companies. If e-marketplace is revitalized, we expect not only the development of related industry but also decrease of transaction cost among companies. It is necessary for the introduction and revitalization of e-marketplace in tourist industry from this point of view. Participants of tour e-marketplace are tour-related companies(travel agencies, lodging enterprises, shipping enterprises, etc.). Also tourists want to search a variety of tour products or contents. So tour e-marketplace has characteristics of B2C e-Business systems as well as B2B e-Business systems at once. The purpose of this study is to classify success factors that determine characteristics of tour e-marketplace through statistics survey from e-marketplace factors related tourism websites. First of all, we analyze success factors of B2B and B2C e-marketplace. Then we will set up influence factors of tour e-marketplace and conduct a survey about success factors of tour e-marketplace. Therefore, we could expect to find these good attributes in tour e-marketplace success through logistic regression and decision tree analysis from source data.

e-마켓플레이스는 기업과 기업간의 비지니스 거래를 지원하기 위한 B2B e-Business 시스템의 일종이다. e-마켓플레이스가 활성화된다면 기업간의 거래비용을 절감할 수 있을 뿐만 아니라 판매기회 확대를 도모할 수 있어서 관련 산업의 발전을 기대할 수 있다. 이러한 관점에서 관광산업에서도 e-마켓플레이스의 도입과 활성화가 필요하다. 관광 e-마켓플레이스의 참여자는 여행사, 숙박업체, 운송업체 등 관광관련 기업들이 될 수 있지만 관광객들도 관광 e-마켓플레이스에서 다양한 관광상품을 구입하거나 관광콘텐츠를 검색하기를 원할 것이다. 따라서, 관광 e-마켓플레이스는 기존의 B2B e-Business시스템 특성뿐만 아니라 B2C e-Business 시스템 특성을 동시에 갖고 있어야 한다. 본 논문에서는 관광 e-마켓플레이스의 성공에 영향을 미칠 수 있는 요인들을 파악해보고자 한다. 기존의 B2B e-마켓플레이스의 성공요인과 B2C 관광 웹사이트의 성공 요인들을 분석하여 관광 e-마켓플레이스의 성공영향요인을 설정하고 관광업체 들을 대상으로 설문조사를 실시할 것이다. 수집된 데이터를 로지스틱 회귀분석과 의사 결정나무 분석을 통하여 관광 e-마켓플레이스의 성공을 위한 유의한 시사점을 도출할 것이다.

Keywords