A Study on the Win-win Strategy on Northeast Asian Feeder Network

동북아 피더네트워크의 Win-win전략에 관한 연구

  • Jang, Woo-Jun (Graduate School of National Korea Maritime University) ;
  • Jeon, Chan-Yong (Graduate School of National Korea Maritime University) ;
  • Kim, Tae-Won (Graduate School of National Korea Maritime University) ;
  • Kwak, Kyu-Seok (Department of Logistics Engineering Korea Maritime University) ;
  • Nam, Ki-Chan (Department of Logistics Engineering Korea Maritime University)
  • 장우준 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 전찬용 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 김태원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템학과) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템학과)
  • Published : 2006.12.07

Abstract

Recently, China opened Yangshan port and provides a variety of benefits for shipping companies. Japan plans to reduce logistics costs and improve efficiency through the established 'super major ports' project. According to the 'hub and spokes' system, the number of direct calls toward North-Chinese ports are increasing. This changing environment has negative effects on the amount of transshipment cargos in Korean ports. In order to make a hub port of a domestic port, it is necessary to develop northeast Asian Feeder networks. Therefore, this paper analyzes the structure of northeast Asian feeder networks through the case study of European feeder networks strategy. Finally, we suggests the plans to reinforce feeder networks, which are strategic terminal operation, strategic alliances between shipping companies and port co-operation, for win-win strategy in the competitive northeast Asian market.

최근 중국은 산항을 개장하여 선사 유치를 위한 다양한 혜택을 제공하고, 일본은 '수퍼중추항만 육성계획'을 세워 항만의 효율성을 바탕으로 비용을 낮추려는 노력을 하고 있다. 또한 선박의 대형화에 의한 중심항만(Hub Port) 위주의 기항과 북중국의 대향 물량 발생지역에 대한 직기항 경향으로 동북아 항만간의 경쟁이 더욱더 치열해 지고 있으며 동북아 역내 피더네트워크 강화의 필요성이 제기되고 있다. 따라서, 본 연구에서는 유럽 피더네트워크 전략 사례를 바탕으로 동북아 피더시장 현황을 파악하고 동북아 피더네트워크 구조를 분석함으로써 동북아 역내 항만 및 선사간의 과당경쟁을 지양하고 서로 Win-Win할 수 있는 터미널의 전략적 활용, 선사간 제휴 확대, 항만간 협력 강화를 위한 구체적인 전략을 제시하였다.

Keywords