A Study on the Constraints for the Redevelopment of Conventional Pire in Busan Port

부산항 북항 재개발 관련 선결과제 고찰

  • Jang Woo-Joon (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kang Dal-Won (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Jeon Chan-Tong (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Nam Ki-Chan (Department of Logistics Korea Maritime University)
  • 장우준 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 강달원 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 전찬용 (한국해양대학교 대학원) ;
  • 남기찬 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2006.06.01

Abstract

Nowadays, the redevelopment of the conventional pier in Busan port has been one of top issues on Busan port. Busan Port Authority has already launched a research project on that and the Master Plan undergoing. However, the conventional pier is still booming one for small vessels providing feeder service to and from Busan port and both Japanese ports and Chinese ones. Accordingly, there are several terminal operation companies(TOC) and union workers which make might be a major obstacle for the redevelopment. Furthermore, it has been said that alternative pier is necessary before starting redevelopment. Under such circumstance this paper tries to review the major limitations and provide some thought for the solution.

부산항 북항의 재개발은 21세기 비전에 비추어 부두운영회사제의 지속적인 발전, 부산 신항 개발과의 연계, 국제 여객 및 크루즈부두의 개발과 터미널의 신축 등 기존에 존재하고 있는 문제점을 해소하기 위한 부산항 북항 일반부두의 종합적인 정비 및 방향을 모색하는 데 있다. 하지만 TOC 업체 계약, 피더부두 대체시설 부족, 환적화물 유치에 미칠 악영향, 그리고 항만 근로자 문제 둥 현실적인 해법을 제시하기에는 여러 측면에서 한계를 내포하고 있다. 따라서 본 논문은 이러한 한계로 인한 문제점과 해결의 필요성에 대한 인식에 기초하여 항만 개발 및 운영과 관련한 각종 애로요인 분석, 재개발 방향 설정, 나아가 바람직한 항만 재개발 및 대체 확보에 대한 대안 제시 등에 관하여 고찰하고자 한다.

Keywords