A Study on improvement of Quay productivity with minimizing double activities in Container Terminal Yard

컨테이너터미널 야드 중복작업 최소화를 통한 안벽 생산성 향상에 관한 연구

  • Kim, Geong-Jung (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Lee, Jung-Sun (Pusan East Container Terminal) ;
  • Lee, Moun-Su (Graduate school of National Korea Maritime University) ;
  • Kwak, Kyu-Seok (Dept. of Logistics Engineering, National Korea Maritime University)
  • 김경중 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 이정선 (신선대 컨테이너터미널) ;
  • 이면수 (한국해양대학교 물류시스템공학과) ;
  • 곽규석 (한국해양대학교 물류시스템공학과)
  • Published : 2007.12.05

Abstract

In case of Busan Port container terminals scale of a yard device chapter is small and narrow, and redundant works of device chapter facilities ability and transfer cranes are misgovernment occurring very much bemuse of this There is to the misgovernment that cannot support design ability of a container crane of quay because of this There is this in a change of marine transportation harbor environment to cross over to a large easel next of a ship, and a large problem cannot but become. Watched how redundant works were occurring in the second yards, and presented a problem Also, present the hint point tint these redundant works analyze how productivity of quay productivity and container crane is improved if solution works, and face to this.

부산항 컨테이너터미널들의 경우, 야드 장치장의 규모가 협소하며, 이로 인하여 장치장 시설 능력과 트랜스퍼크레인들의 중복 작업들이 많이 발생하고 있어 안벽에서의 컨테이너크레인의 설계 능력을 지원해주지 못하는 실정에 있다. 이는 선박의 대형화가 도래할 향후 해운 ${\cdot}$ 항만 환경의 변화에 있어 큰 문제점이 될 수 밖에 없다. 실제 이러한 야드에서의 중복 작업들이 어느 정도 발생하고 있는지와 문제점을 살펴보고자 한다. 또한 이러한 중복 작업들이 해결 될 경우 안벽에서의 선석 생산성과 컨테이너크레인의 생산성이 어느 정도 향상되는지 분석하며, 이에 대하 시사점을 제시한다.

Keywords