Commissioning Model for CM Services Considering Project and owner Properties

프로젝트 및 발주자 특성을 고려한 CM업무 위탁모델

  • Published : 2007.11.09

Abstract

These days, Construction industries are getting bigger, more specialized and complicated. Accordingly, the items of management is increased, also owner's organization is reduced. For this reason, various a method of construction management is introduced in the domestic construction industry. But introduction of construction management have caused increase cost because role duplication of managers. This role duplication is caused by confusion of trial and error, irrationality of system. And every construction project have peculiar properties, also owner's organization of project have various properties. This various properties is not reflected in the construction management , and the regimental method of construction management applied. In order to solving these problems, this study suggested the commissioning model for CM service reflected the properties of project and owner. This study have to selection of the critical service, service item of construction management and definition of owner's role through analysis of the properties of project, owner's capacity and requirement.

최근 건설프로젝트는 점차 대형화, 복잡화 되어가고 있으며 그에 따라 관리하여야 할 항목 또한 늘어났으며 발주자 조직 역시 축소되었다. 이에 따라 국내 건설산업에도 다양한 사업관리방식이 도입되었다. 그러나 이와 같은 건설사업관리의 도입은 시행착오로 인한 혼라, 제도의 불합리성으로 인한 관리주체의 역할중복으로 인하여 비용증가 등의 문제를 야기시키고 있다. 그리고 건설프로젝트는 그 특성상 매 프로젝트마다 각자 다른 특성을 가지고 있으며 프로젝트의 발주자 조직 역시 다양한 특성을 지니고 있다. 하지만 건설사업관리에 있어서 이러한 특성을 반영하지 못하고 있으며 획일적인 사업관리 방식만이 적용되어지고 있다. 이러한 문제의 해결을 위하여 본 연구에서는 프로젝트의 특성과 발주자의 특성의 분석을 통하여 해당 프로젝트에 특화될 수 있는 CM업무 위탁모델을 제안하고자 한다. 이를 위하여 프로젝트, 발주자 능력, 발주자 요구사항을 파악, 분석하여 중점관리대상의 선정, CM의 서비스항목, 발주자의 역할정의를 하고자 한다.

Keywords