Market Entry Decision Model in Global Construction Market Using Real Options Game

실물옵션 게임을 활용한 해외건설시장 진출모형에 관한 기초연구

  • Published : 2007.11.09

Abstract

Due to stagnation of domestic market, increasing number of domestic construction companies started to make inroads into foreign market recently. Yet compared to domestic market, there are much more risks in the foreign market which companies may confront. So deliberate and rational decision making skills are required. Accordingly, there has been many researches which analyzed the risk of individual markets and also studies covering decision support models. In this study, we suggest a model concerning financial issues when branching out into a new market, specially in the construction companies' point of view. For this we used a real options game which shows real competition status of a new market and deduced a feature of that market, Upon these results, we also suggest a model which helps firms to decide whether investing in the expansion is smart action or not. The model developed in this study is made in specific circumstances of limited conditions. The future study makes more realistic models considering subjects like disproportion in information and generalization of competing companies.

최근 해외건설시장은 정체된 국내시장에 대한 대안으로서 국내 건설업체의 관심과 신규 진출이 지속적으로 증가하고 있다. 하지만 해외건설시장은 국내 시장에 비해 상대적으로 건설업체가 직면하게 되는 리스크 부담이 크기 때문에 시장 진출에 대해서 신중하고 합리적인 의사결정이 요구되고 있다. 이에 따라 기존의 많은 연구들이 관심이 증가하고 있는 개별 시장의 리스크에 대해 분석하고 있으며, 이를 고려한 시장 진출 의사결정 모델에 관한 연구도 이루어져 왔다. 본 연구에서는 건설기업의 입장에서 신규시장 진출을 재무적인 측면에서 고려하기 위한 모델을 제시하였다. 이를 위해 시장진출 시의 경쟁 상황을 고려한 실물옵션 게임 (real options game)을 통해 시장 모형을 도출하고, 이를 통해 해당 시장진출에 대한 투자 여부를 판단하기 위한 모델을 제시하였다. 본 연구를 통해서 도출된 시장진출모형은 가정을 통해 제약된 조건 상황 속에서의 특수 모델로서, 추후 연구를 통해 정보의 불균형성, 경쟁 기업 수의 일반화 등을 고려하여 보다 현실성 있는 모델을 제시하고자 한다.

Keywords