제품 아키텍처의 진화와 경쟁전략: 한.중 상용차 산업을 중심으로

Evolution of Product Architecture and Competitive Strategy: A Study of Commercial Vehicles Industry in Korea and China

  • 이승규 (KAIST 테크노경영대학원) ;
  • 박태훈 (일본 오사카 시립대학 창조도시연구과) ;
  • 김경태 (중국 칭화대학 경제관리학원)
  • 발행 : 2008.10.31

초록

최근 많은 산업에서 아키텍처 기반경쟁이 중요한 화두로 대두되고 있다. 많은 기업이 저원가와 개발기간 단축, 대량고객화를 동시에 추구하게 됨에 따라 제품과 프로세스의 모듈화 경향은 불가피한 선택으로 보인다. 그러나 기존연구는 지금까지 아키텍처 기반경쟁의 기본적 내용만 주로 다뤄왔다. 어떤 산업의 지배적 아키텍처는 서로 다른 경쟁환경과 소속기업의 기술역량에 따라 결정된다. 이 논문에서는 아키텍처 기반경쟁의 복잡한 상호적응과정을 다루는 새로운 이론적 분석틀을 제시한다. 먼저 중국의 상용차 부문에서 나타나고 있는 모듈화 경향을 분석하고, 이를 한국 기업의 아키텍처 전략과 비교한다. 이러한 탐색적 사례연구를 기초로 우리는 시장 수요의 특성, 주요 경쟁자의 기술역량, 지배적 아키텍처를 연결하는 새로운 가설을 제시한다.

Architecture-based competition has become a very important issue in many industries. As companies seek lower cost, fast development, and more customizability at the same time, modular architecture of products and processes seem to be an inevitable choice. Existing literature, however, has only focused on the basic contents of architecture-based competition. Different competitive environments and technological competencies of incumbent companies influence the evolutionary dynamics of dominant architecture of industries. In this paper we suggest a new theoretical framework to deal with the complex co-adaptation process of architecture-based competition. We first explore the emerging modular architecture in Chinese commercial vehicle industry, and then compare it with the architecture strategies of Korean companies. Based on the explorative case study, we propose new hypotheses relating the market demand, technological competencies of major players and dominant architecture in an indus-try.

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