RFI Susceptibility Standard and Measurement Method of the High-Speed Train System at Wireless Communication Service Frequency Band

무선통신서비스 주파수대역에서의 고속전철 시스템의 RFI 내성기준 및 측정방법 연구

  • 김윤명 (단국대학교, 전자전기공학부) ;
  • 주영준 (단국대학교, 대학원 전자컴퓨터공학부)
  • Published : 2008.06.12

Abstract

Wireless telecommunication frequency band becomes wider with the development of modern telecommunication technology, and highly integrated semiconductors are applied more at high speed tain system. RFI susceptibilities of the integrated power semiconductors in high speed train system influence much on the system safety. RFI susceptibility standards and measurement methods in high speed train system at wireless telecommunication frequency band is surveyed in this research.

최근 통신기술이 발달함에 따라 무선통신 주파수 대역폭은 더 넓어지게 되었고, 고집적 반도체 소자는 고속전철 시스템에 더 많이 적용되고 있다. 고속전철 시스템에서 사용되는 집적된 전력 반도체의 RFI (Radio Frequency Intereference, 라디오파 방해) 민감도 [또는 내성(耐性)]는 시스템의 안전에 많은 영향을 준다. 이 연구에서는 고속전철 시스템의 무선통신 주파수 대역에서 RFI 민감도 기준과 측정방법이 조사되었다.

Keywords