A study on the implementation method of interconnection between AREX and Seoul Line 9

공항철도와 서울9호선 직결운행 구현방안에 대한 연구

  • 김영민 (현대로템(주), 기술연구소 신호팀) ;
  • 임창희 (현대로템(주), 기술연구소 신호팀) ;
  • 김종원 (현대로템(주), 기술연구소 신호팀) ;
  • 최재호 (현대로템(주), 기술연구소 신호팀)
  • Published : 2008.06.12

Abstract

It becomes to make its necessity of getting more closer approach for the design and the detailed analysis of implementation method and study with respect that the plan is put into shape for the interconnection between Seoul Line No.9 and the AREX line which has been on commercial running since it had been opened on March 2007. We introduce the concrete analysis and the rasied problems and a way how to solve as well for the characteristics of interconnection train and signaling 시스템tem structure between two lines in order to design and implement the interconnection running. Also,

2007년 3월에 1단계 구간이 개통되어 운영 중에 있는 공항철도와 서울시 지하철9호선의 직결운행에 대한 계획이 구체화되어감에 따라 구현방안에 대한 상세한 검토와 함께 설계에 대한 보다 체계적인 접근이 요구되고 있다. 본 논문에서는 직결운행을 위해 요구되는 신호시스템의 체계와 이에 따른 직결운행 전동차의 특성 등에 대해 구체적인 분석과 함께 문제점 및 해결방안 등을 제시한다. 또한, 신호시스템 분야에서 바라 본 공항철도와 서울9호선의 물리적인 특성과 운영방식에 따라 기존 시스템의 수정사항 및 직결을 위해 새로이 구현되어야 할 사항들에 대해 구체적으로 살펴보고 기존의 직결운행 사례에 비해 본 직결운행이 갖고 있는 특징과 요구조건 들에 대해 보다 구체적이고 체계적인 접근을 시도하여 직결구현의 방안 및 기본기준을 제시하여 향후 직결구현에 대한 지침으로 활용될 수 있도록 한다.

Keywords