Adaptive Customer Relation Management Strategies using Association Rules

연관 규칙을 이용한 적응적 고객 관계 관리 전략

  • Han, Ki-Tae (Intelligent System Lab., School of Computer Information Engineering, Sangji Univ.) ;
  • Chung, Kyung-Yong (School of Computer Information Engineering, Sangji Univ.) ;
  • Baek, Jun-Ho (SN Solution Co. Ltd.) ;
  • Kim, Jong-Hun (Division of Computer Science & Information, Daelim Univ.) ;
  • Ryu, Joong-Kyung (Division of Computer Science & Information, Daelim Univ.) ;
  • Lee, Jung-Hyun (School of Computer Information Engineering, Inha Univ.)
  • 한기태 (상지대학교 컴퓨터정보공학부 지능시스템연구실) ;
  • 정경용 (상지대학교 컴퓨터정보공학부) ;
  • 백준호 ((주)에스엔솔루션) ;
  • 김종훈 (대림대학 컴퓨터정보계열) ;
  • 류중경 (대림대학 컴퓨터정보계열) ;
  • 이정현 (인하대학교 컴퓨터정보공학부)
  • Published : 2008.05.01

Abstract

The customer relation marketing in which companies can utilize to control and to get the filtered information efficiently has appeared. It is applying data mining to build the management that can even predict and recommend products to customers. In this paper, we proposed the adaptive customer relation management strategies using the association rules of data mining. The proposed method uses the association rules composes frequent customers with occurrence of candidate customer set creates the rules of associative customers. We analyzed the efficient feature of purchase customers using the hyper graph partition according to the lift of creative association rules. Therefore, we discovered strategies of the cross-selling and the up-selling about customers.

회사들이 정보를 효율적으로 이용할 수 있도록 제어하고 필터링하는 일을 도와주는 고객 관계 마케팅이 등장하였으며, 더 나아가 고객이 원하는 제품을 예측하고 추천해 주기 위해 데이터 마이닝을 적용하고 있다. 본 논문에서는 데이터 마이닝의 연관 규칙을 이용한 적응적 고객 관계 관리 전략을 제안하였다. 제안된 방법으로는 연관 규칙을 이용하여 후보 고객 집합으로 빈발 고객을 구성하고 연관 고객들의 규칙을 생성한다. 생성된 연관 규칙의 향상도에 따라서 하이퍼 그래프 분할을 이용하여 구매 고객들의 효율적인 특성을 분석한다. 따라서 고객들에 대한 교차 판매와 격상 판매의 전략들을 도출하게 된다.

Keywords