Effects of the Corporate Image on Customer Loyalty by Switching Costs

전환비용에 따른 기업이미지가 고객충성도에 미치는 영향

  • Published : 2008.05.01

Abstract

Most organizations recognize customer satisfaction as one of the most essential factors that ensure their success and prosperity. Many corporations realize that they can make their revisit their store and/or reuse their products and services by fulfilling customer satisfaction. The switching costs draw much attention from the managers and marketing experts as one of the key factors that have an considerable effect on customer loyalty. The purpose of this study is to understand the role of switching costs, and analyses the effects of corporate image on customer Loyalty according to switching costs and the structural relationship among these factors. The findings of the study provide integrated theoretical framework of switching costs and it's antecedents. And this study can be used as a marketing strategic tool to deter customer defection with help of a rewarding program to increase the benefits of customer retention.

본 연구는 기업이미지, 전환비용 고객충성도간의 통합적인 관계를 모형화하고 이를 실증 분석하는 것이다. 따라서 본 연구결과는 날로 격해지고 있는 국내산업 시장의 경쟁상황하에서 차별적 마케팅 전략 방향을 제시하고, 기업이미지와 고객충성도를 높이고 이에 따른 기존 고객의 유지 및 유인할 수 있는 효율적이고 차별적인 세부 전략을 수립할 수 있다. 또한 본 연구는 마케팅 관점에서 학문적, 전략적으로 중요하게 다루어진 고객충성도, 기업이미지와 전환비용의 개념을 중심으로 연구 개념의 관계적 유의성과 경로를 연구함으로써 학문적 연구의 확장은 물론 실무적 관점에서의 활용을 제고시킬 수 있다.

Keywords