Management of KQMS for Efficient Information Distribution

효율적인 정보유통을 위한 KQMS 운영 사례

  • Published : 2008.05.01

Abstract

It is required to processing hierarchically of the quality management which can enhancing organizational competitiveness through a improvement continuously of quality and production of service is give a satisfaction to customer's needs for quality. So, KISTI was the first to certificated for ISO 9001 quality system in information distribution. As a result, business of contents distribution(collection - analysis - processing - loading - establishment - service) is define definitely, through an establishment of standard format to standardization of business process. And it can be managed to risk through a analysis and derive a risk factor during business processing.

고객이 요구하는 품질수준을 만족하는 제품 및 서비스를 생산하고 지속적인 품질문제를 개선하여 기업경쟁력을 높이기 위해서는 품질관리의 체계적 수행이 필요하다. 이에 KISTI는 국내 최초로 정보유통 분야에서 ISO 체제를 도입하여 콘텐트 유통(수집-분석-가공-입력-구축-서비스) 업무에 표준화된 포맷으로 업무 프로세스 표준화를 통하여 업무를 명확히 할 수 있었으며, 업무 수행과정에서 발생할 수 있는 위험 요소들을 분석하고 도출함으로서 위험관리도 가능하게 되었다.

Keywords