Regression Analysis of Life Cycle Profile for Life Cycle Cost and Bridge Management System

교량관리체계 개선 및 LCC분석을 위한 생애주기 성능이력 회귀함수의 산정

  • 공정식 (고려대학교 건축사회환경공학과) ;
  • 박흥민 (아이엠기술단 VE사업부) ;
  • 이광균 (아이엠기술단 VE사업부) ;
  • 박창호 (도로교통기술원 구조지반연구팀) ;
  • 신재인 (도로교통기술원 구조지반연구팀)
  • Published : 2008.11.07

Abstract

Service life of bridges should be evaluated by physical life considering damage/deterioration. But it is difficult to identify optimal maintenance scenario due to insufficient research related to that. To identify optimal maintenance scenario, it is needed to develope life cycle profile model of condition state variation by deterioration factor. The LCP model has been developed in consideration of regression analysis and survey in this study. It is expected that the LCP model could help to achieve HBMS system improvement.

국내 교량구조물의 대부분은 구조물, 자체에 의한 열화, 손상과 같은 물리적인 수명에 의하여 공용수명이 결정될 수 있어야 하지만, 이에 대한 연구가 미비하여 교량의 유지관리시 최적 유지관리 시나리오를 선정하는데 많은 어려움이 있다. 최적의 유지관리 시나리오를 선정하기 위해서는 부재별 열화에 의한 상태변화 및 유지관리를 위한 보수보강 효과를 고려한 상태/성능 분석이 반드시 요구되며, 본 연구에서 제안된 상태변화모델을 기반으로 기존에 구축된 DB 및 현재 운용중인 고속도로교량관리시스템(Highway Bridge Management System; HBMS)에 LCC 분석을 접목한 시스템개선의 효과 증대를 이를 수 있을 것으로 고려된다.

Keywords