A study on the eco-friendly remodeling method for multi-family housing through survey on consumer's recognition

소비자 인식조사를 통한 공동주택의 친환경 리모델링 방안에 관한 연구

  • 윤종완 (중앙대학교 건설대학원 건설경영관리학과) ;
  • 김정목 (중앙대학교 일반대학원 건축공학과) ;
  • 김용수 (중앙대학교 건축학부)
  • Published : 2008.11.07

Abstract

The purpose of this study is to present improbable scheme after analysis of the problem about eco-friendly remodeling through researching consumer's awareness. For conducting this study the adapted research method includes analysis of current remodeling market and market perspective and then investigate the problem of eco-friendly remodeling through consumer's awareness. It is presented the improbable scheme for revitalization of eco-friendly remodeling. The results of research are as follows. The case is selected for research of consumer's awareness and the problem of eco-friendly remodeling is analyzed through research of consumer's awareness. On the basic of analyzed result above stated, it presents the improbable scheme for revitalization of eco-friendly remodeling.

본 연구는 소비자 의식조사를 통한 친환경적 리모델링의 문제점을 분석한 후 개선방안을 제시하고자 실시하였다. 이를 위하여 리모델링 시장 현황 및 시장 전망을 분석하였다. 다음으로 거주자들의 소비자 의식을 통하여 친환경적 리모델링의 문제점을 도출하고 이에 따라 친환경적 리모델링의 활성화를 위한 개선방안을 제시한다. 상기와 같은 목적과 방법으로 진행된 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 친환경적 리모델링의 의식조사를 위한 대상을 선정한 후 의식조사를 통하여 문제점을 분석하였다. 둘째, 분석된 문제점을 바탕으로 친환경적 리모델링의 활성화를 위한 개선방안을 제시하였다.

Keywords